Защо в България няма да имаме тол-такси на магистралите?

Магистралите с европейски пари, като "Струма", не се строят по модела, който изчислява процент на възвращаемост от проекта и затова на България ще й е трудно да слага тол-такси за тях.
 
Спокойно, в България няма да има тол такси за магистралите. Неясното изказване на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова в сряда предизвика вълна от коментари, но има една важна причина, поради която това няма как да се случи. Тя важи поне за построените досега магистрали и онези, които предстои да бъдат завършени до няколко години – а именно "Тракия", "Хемус", "Марица" и "Струма". Причината е проста – България е получила до 85% финансиране за тях от ЕК и тъй като не е предвидила те да са проекти, които носят възвращаемост, не е включила във финансирането т.нар. "gap-funding". Това е сумата, която ползвателят на дадена инфраструктура (независимо дали пътна, водна и друга), построена с европейски пари, ще получи като доход от нейното ползване, за определен период от време – между 25 и 30 г. Тя се залага в проекта и ползвателят трябва да финансира сам тази част от общата сума. 
 
 
България не е направила това за никоя от магистралите, които се строят в миналия и в този програмен период, което значи, че не може да таксува хората за ползването им. Разбира се, при евентуално предоговаряне на условията с ЕК, това може да се случи, но към момента изглежда по-скоро невероятно. Ако се намерят средства и желаещи да финансират нови проекти – например Русе-Свиленград, магистрала "Черно море" и други, то тогава те биха могли да въведат такси за изпозването им.
 
Това обаче не значи, че няма да има промяна в начина, по който се облагат ползвателите на пътната мрежа. ЕК не забранява налагането на такси за поддържането на пътищата в страната, така че това, което ще се случи, е въвеждането на нови, електронни винетки за автомобилите. Това разясни и министър Лиляна Павлова. Тъй като тези винетки ще отчитат таксата спрямо изминатите километри, Павлова беше изчислила, че цената на км може да достигне 10 ст. Дори тази промяна обаче ще се случи най-рано през 2020 г.
 
В момента екип на Световна банка прави цялостен анализ на трафика и бизнес модела, на базата на който ще се прецени какъв вид електронна система да бъде въведена през следващите години. Проучването трябва да приключи до края на тази година, а първите промени – за тежкотоварните автомобили, ще са факт най-рано през 2018 г.
 
Обмисля се те да се таксуват на изминат километър с въвеждането на електронна тол-система.
Източник: Капитал