Железниците нямат бъдеще!

Владимир Владимиров, изпълнителен директор на холдинг БДЖ. Свиването на субсидията с 40 млн. лв. означава съкращаване на 140 влака и 1500 души
 
Владимир Владимиров е роден през 1967 г. в София. Магистър е по бизнес администрация от Moore School of Business. Член е на Асоциацията на сертифицираните дипломирани експерт-счетоводители (АССА) в Лондон. От 2003 г. е финансов и изпълнителен директор в български компании.
 
– Г-н Владимиров, защо се върнахте в БДЖ, този път не като председател на борда, а като изпълнителен директор?
 
– Министър Ивайло Московски ни покани и ние с г-н Велик Занчев (преди Занчев бе директор, сега е шеф на борда -б.а.) решихме, че ще направим опит да продължим реформите, които бяхме започнали през 2009 г.
 
БДЖ е едно дружество, което е почти във фалит и изисква да бъде спасено. Затова трябва комплексен подход, като се отчита цялата сложност на бизнеса. Няма само свиване, намаляване, увеличаване или инвестиране, а всичко, което е необходимо.
 
– Какво е необходимо?
 
– Ако искаме да имаме хубава железница в България, то тя трябва да стане приоритет на държавата и на политическите сили.
 
– Че тя не е приоритет 30 години.
 
– Това показва и сегашното състояние на железницата. Ако не е приоритет, тя няма бъдеще. И да е приоритет не само на едно правителство, а на всички политически партии. И когато това се случи, железницата ще има друг вид. Виждаме, че когато един сектор стане приоритетен, той се развива. Пример са магистралите, метрото.
 
– А как ще се управлява без 40 млн. лв. от субсидията?
 
– Това е сериозен въпрос. Той засяга само пътническите превози. Ако държавата смята, че услугата, която възлага на дружеството, трябва да се впише в рамките на 140 млн., а не както досега в 180 млн. лв., нямаме друг изход като ръководство, освен да предприемем мерки това да стане.
 
– Какво означава това?
 
– В най-общ план министър Московски го каза: Трябва да бъдат спрени 140 влака и да бъдат освободени 1500 служители.
 
– Колко са влаковете в БДЖ?
 
– Към 600 в момента. Ако автоматично тези мерки се вземат през 2015 г., това ще доведе до сериозни проблеми в самата железница.
 
Служителите ще трябва да преминат през освобождаване, одобрено от синдикатите. Процедурата продължава дълго, после трябва да бъдат платени обезщетения и БДЖ да разполага с тези пари, за да се справи със ситуацията.
 
Ако такава е волята на държавата, то 2015 г. ни трябва, за да се подготвим.
 
– Волята на държавата скоро ще се види в комисиите в парламента и при гласуване на бюджета в зала.
 
– Бих апелирал да има по-дългосрочна визия за железницата. Да се направи преценка от гледна точка на бюджета колко пари може да задели държавата, какви са потребностите на общините и трето – да знаем кои влакове да се движат и кои са толкова нерентабилни, че тяхното движение е безсмислено.
 
Трябва да знаем каква би била субсидията за по-дълъг период от време, да знаем какво се заделя за погасяване на задълженията към банките кредитори и колко може да бъде заделено за инвестиране. За да може пътническите превози да се трансформират в една средностатистическа европейска железопътна компания.
 
-Ас кредиторите какво става?
 
– Към момента задълженията към кредиторите са 370 млн. лв. Очакваме да видим дали ще се запази това решение в бюджета, което дава 40 млн. лв. за погасяване на задълженията и 30 млн. лв. за капиталов трансфер. Може да ни се наложи тези средства да бъдат ползвани за погасяване кредитите и общата сума да достигне до 70 млн. лв. Ако това се случи, задълженията към банките ще паднат малко под 300 млн. лв. и това ще облекчи преговорите с тях. Разсъждаваме върху схемата остатъкът след погасяване на 70 млн. лв., да бъде предоговорен за период от 8 години, което би било поносимо. Но трябва да имаме едно финално решение.
 
– Да приключи тази агония най-после.
 
– За да знаем, че въпросът с кредиторите е намерил решение, то се осъществява в 8 години и се мисли каква да е субсидията.
 
– А нов подвижен състав или, да го кажем -нови влакове?
 
– Отново зависи от възможностите на бюджета. По принцип трябва да има нови влакове, това е ясно на всички, които ползват услугите на железницата. Особено в частта пътнически превози, но това може да се случи само ако железницата е държавен приоритет.
 
– Министър Московски каза в интервю за "24 часа" – където има нови линии с високи скорости, там ще има и нови влакове.
 
– Но това не зависи само от ръководството на БДЖ и от министъра на транспорта, които и да са те.
 
– Вие какви задачи си поставяте, като се върнете?
 
– Първата задача, която дойде, е с промяната на субсидията. Искаме да убедим институциите, че ни е необходим едногодишен период и че това е разумното икономическо поведение. И второто е да намерим начин, ако това е финалното решение, да впишем железницата в тези 140 млн. лв., което не е лесна задача. Пак повтарям, трябва да бъдат спрени влакове…
 
– Не си ли представяхте, че това ще ви е първата задача?
 
– Лично си представях, че най-вероятно ще има някаква оптимизация, но не и че ще е 140 млн. лв. от субсидията.
 
– Какво е бъдещето на товарните превози?
 
– Ситуацията не е по-различна от това, което беше при миналото ни управление. Има година и половина пропусната за реформата.
 
– Казваха, че са на печалба.
 
– Никога компанията не е била на печалба, с изключение на 2013 г., когато са продадени активи на инфраструктурната компания. Резултатът за тази година ще бъде много лош.
 
Прогнозата показва към 16 млн. лв. загуба
 
По наше време намаляваха загубите, инерцията продължи през 2013 г., през тази година всичко се връща в обратната посока. В края на годината групата ще завърши най-вероятно с 40 млн. лв. загуба, което ни връща в началото на предишното ни управление, когато я заварихме на 70 млн. лв. загуба. Товарните превози трябва да вървят по обективни причини за приватизация, която не е сигурно дали ще се случи.
 
– Правихте опит да ги продадете и преди две години.
 
– Той завърши успешно, имаше кандидат. Правителството след служебното я спря, това политическо решение е голяма грешка, защото не опира на здравата икономическа логика. Важно е да се знае защо ще бъде приватизирано.
 
– Защо?
 
– Дори дружеството да бъде доведено до състояние да няма загуба, което смятаме да направим до средата на 2015 г., то не разполага със средства за инвестиции. От разделянето през 2007 г. дружеството не е заделяло пари за инвестиции, тъй като е на загуба, и затова не може да има дългосрочна перспектива.
 
– Коментира се, че като се отвори тунелът под Босфора и бъдат завършени Пловдив-Свиленград и Пловдив-София, ще тръгнат сериозни товари.
 
– И какво от това? Дори и да има огромни перспективи, работата се извършва от локомотиви и вагони. Когато в едно дружество няма инвестиции, за да купи локомотиви и вагони, то няма как да поеме товари. И това е проблемът.
 
Конкуренти за товарни превози са частните превозвачи
 
– Но те тръгнаха с по една машина, може да е взета и под наем.
 
– Късали са живо месо от БДЖ. Но те разполагат с възможности да инвестират.
 
– Какво ще кажете на пътниците на БДЖ?
 
– На пътниците казваме, че те като граждани трябва да имат ясна позиция. Искат ли железницата да бъде приоритет, нека да го заявят на висок глас.
 
– Като мениджър какви услуги ще предложите на пътниците?
 
– Като мениджър ще предложа това, което ми позволява държавата. Държавата дава субсидия, дава пари за инвестиции в нови влакове.
 
– Какво е финансовото състояние на пътническите превози?
 
– Съжалявам, че трябва да говоря какво е било и какво е сега, но ние оставихме "Пътнически превози" на печалба. Сега са на 18 млн. лв. загуба.
 
– Защо?
 
– Най-вече заради спряна субсидия от 18 млн. лв. за тази година. Това е станало буквално в последните дни на предишното редовно правителство. На това трябва да се сложи край. Не може по средата или в края на годината да се вземат политически решения. Независимо кой управлява, такава практика е порочна. Защото са планирани едни разходи, имаш една дейност и затова е предвидена субсидия. С нейното отрязване не могат да се спрат дейности на момента и това води до загуби на дружеството и го декапитализира. Вторият проблем е, че има едни 70 влака, които бяха пуснати отново, те бяха спрени по наше време, защото са изключително нерентабилни. Пуснати са влаковете без да е предвидена субсидия за тях. Те значително са увеличили разходната част на БДЖ.
 
– Вие ще ги спирате ли?
 
– При тази намалена субсидия те ще бъдат сред тези 140 влака. Ако това е волята на законодателя.
 
Източник: 24часа
Автомобилен транспорт

Обходният път на Бургас ще струва по-скъпо от строежа на магистрала „Хемус“

Започна строителството на северния обходен път на Бургас, съобщи агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Трасето с дължина от 4.7 км и ще струва 57 млн. лв. с ДДС. Това означава, че […]

Въздушен транспорт

Христина Янкова ще е новият председател на борда на „Летище София“ ЕАД

Христина Янкова ще е бъдещият председател на Съвета на директорите на „Летище София“ ЕАД. Това е окончателното решение на Комисията за номиниране, която я класира на първо място в проведения […]