Сериозни финансови санкции заплашват България заради неуреденото законодателство при железниците. Още през 2013-а от Брюксел светна предупредителният семафор, че не сме изпълнили изискванията на директивата за безопасността на железопътния транспорт (2004/49/ЕО) и започна процедура срещу страната. С писмо от 29 април 2016-а Еврокомисията изрази допълнителни опасения, възникнали след направен преглед на нормативната база в сектора, като обърнавнимание върху ролите и отговорностите на отговарящите за безопасността.Според въпросната директива след тежки произшествия в железопътната система трябва да се извършва разследване от компетентен орган, за да се подобри безопасността и да се предотвратят подобни инциденти в бъдеще. А за да е в състояние да извършва това, е необходимо този орган да отговаря на изискванията за независимост и да му е предоставен правен статут, който даосигурява необходимите правомощия за издаване на препоръки за безопасност. Но работата е там, че у нас в момента действа специализирано звено към Министерството на транспорта , разследващо произшествия или инциденти, които при различни обстоятелства биха могли да имат същите последици както тежките произшествия. Нещо повече, Изпълнителната агенция "Железопътна администрация", която е българската национална институция по безопасността, също има правото да разследва произшествия и инциденти, с които не се занимава специализираното звено. Така на практика се получава дублиране на функциите между тях, което противоречи на европейската директива. Според нея водеща роля при разследванията трябва да има един разследващ орган.По-лошото е, че с официална позиция до Брюксел българската страна се ангажира да промени Закона за железопътния транспорт до средата на октомври 2016-а. Само че вече сме декември, а промените тепърва ще минават обществено обсъждане, предвидено да приключи на 12 декември. След това ще е необходимо нормативът да получи одобрението на Министерския съвет, а после и на парламента.Но при нестабилната политическа обстановка и предстоящото разпускане на Народното събрание е много вероятно промените така и да не минат. Което ще доведе до съответните санкции.Иначе, ако корекциите бъдат направени, занапред Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" ще се занимава само с регулиране и упражняване на надзор върху безопасността в железопътния транспорт. Разследващ органи ще остане само Звеното за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт в Министерството на транспорта и то ще се занимава единствено с тежките инциденти. За по-леките ще отговаря управителят на железопътната инфраструктура – НКЖИ, и останалите железопътни предприятия.
Железниците ще докарат нови санкции
Свързани статии
Уникален часовник на 115 години ще заработи отново на гара Стара Загора
2017-02-11
Античен часовник от 1900 година ще бъде реставриран и поставен в чакалнята на гара Стара Загора, след като бе демонтиран от гара Михайлово. По…
Крият истината за дерайлиралия влак! Машинистите не са самоубийци
2017-02-11
Умишлено се крие истината за дерайлиралия в събота влак София – Варна, а машинистите не са виновни. Това заяви пред Клуб Z бившият пре…
КЗК отказа да спре поръчка за близо 200 млн. лв. по искане на 6-месечна фирма
2018-07-11
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли искането на „Рос БГ“ за спиране на процедурата за проектиране и изграждане на сис…