Железопътният транспорт бавно се съвзема след спада през 2020 г.

Людмил Иванов: В следващите години ще стартират проекти за няколко милиарда лева

Възстановяват ли се железопътните превози след кризата породена от коронавируса и как се развива тази услуга в годината, която Европейския съюз обяви като Европейска година за железопътния транспорт? Инициативата има за цел чрез проекти, дискусии, изложби и други събития в цяла Европа да популяризира железниците сред гражданите, предприятията и публичните органи като привлекателен и устойчив начин за придвижване, като се постави акцент върху неговия иновативен характер.

Тенденциите за пътническия и товарния железопътния транспорт са разнопосочни през настоящата година, коментира пред БНР Людмил Иванов, председател на Управителния съвет на Сдружение „Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия“.

През 2020 г. пътническият транспорт бележи спад от 21% спрямо 2019 година, отбелязва той. 

Ситуацията с коронавируса не е благоприятна за финансовото състояние на БДЖ на фона на постоянните затруднения на компанията.

Що се отнася до пътническите превози, настоящата година все пак бележи постепенно възстановяване.

„Ще бъдем далеч от предкризисните нива. 2019-а са били около 21 милион пътника превозени, 2020-а са 16 милиона пътници. Тази година ще са между тези две стойности.“

С намаляването на пътникопотока намаляват и приходите за държавния оператор, посочва Людмил Иванов.

За да стане по-привлекателен железопътния транспорт за хората, е необходимо да бъде продължена модернизацията и цифровизацията с по-висока скорост, твърди  Людмил Иванов.Снимка: БДЖСнимка: БДЖ

За следващите няколко години се планира закупуването на 20 мотриси за средни и кратки разстояния на стойност над 200 милиона по национални План за възстановяване и устойчивост. Имало е предложение за закупуване и на два водородни влака – единият за линията Септември – Добринище, но те на този етап не са включени, разказва Иванов.

Какво предстои през следващите години от гледна точка на подвижния състав? Очаква се да приключи възстановяването на мотриси, закупени 2006-2007 г., които са както електрически, така и дизелови. Предстои модернизация на вагони, като до края на годината се очаква да бъде пусната поне една модернизирана композиция вагони за дълги разстояния.

В момента се извършва реконструкция и строителство по редица участъци от железопътната инфраструктура. Планирано е все повече гари и спирки да бъдат оборудвани с автомати за билети.

Заради закъснения и забавяния от предишния програмен период проекти, които е трябвало да бъдат завършени 2020-2021 година тепърва ще се изпълняват, изтъква Людмил Иванов.

Забавянията са с един програмен период приблизително.“

Модернизират се проблемни отсечки, например София – Елин Пелин, но проектът няма сериозен напредък, отчита Иванов.

„Предстоят в следващите години да стартират още много проекти за няколко милиарда лева.“

Какво предстои като работа по отношение на европейската свързаност на железопътната инфраструктура на България?

На първо място Людмил Иванов поставя междуграничните връзки.

И в бъдеще най-натовареното товарно трасе ще остане Белград – София – Истанбул, допълва той.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

https://bnr.bg/horizont/post/101537045?fbclid=IwAR3i5_T0CHOQEPfxC12r1dFguxhuLgl-vM2deCpcBWNkgiz44xJ_0Vgxuyk

Източник: https://bnr.bg/horizont/post/101537045?fbclid=IwAR3i5_T0CHOQEPfxC12r1dFguxhuLgl-vM2deCpcBWNkgiz44xJ_0Vgxuyk