Жп бизнесът през 2015 г. – частни компании продължават да отнемат товари от БДЖ

През 2015 година частните железопътни компании са продължили да отнемат товари от държавните БДЖ. Това показват предварителните данни за пазара на Асоциацията на железопътните превозвачи в България, които бяха предоставени на Клуб Z от браншовата организация.

По показателя обем на извършената работа в милион тонкилометри пазарният дял на БДЖ-Товарни превози за първи път пада под 50%. Държавната компания, за която чисто формално е открита приватизационна процедура, е превозила през м. г. 1680 млн. тонкилометра, които ѝ осигуряват пазарен дял от 47,5%. Преди година по обем работа БДЖ държеше 51,2%.

В същото време най-голямата частна жп компания у нас – БЖК АД продължава да расте. Дружеството през м. г. е превозило 850 млн. тонкилометра, което ѝ отрежда пазарен дял от 24 на сто. Това означава, че дружеството с персонал от около 600 души върши наполовина от работата на БДЖ, която е с 6 пъти по-голям персонал.

 

Отличниците

 

Мощно пазарни позиции печели и българското поделение на германския гигант "Дойче Бан". Компанията "ДБ Шенкер Рейл България" през миналата година е превозила 634 милиона тонкилометра товари, което ѝ отрежда 18 процента от общия обем извършена работа с жп транспорт у нас. Данните на компанията показват, че тази компания за последните 5 години е увеличила товарите си почти петорно.

И все пак "ДБ Шенкер" не е жп компанията, която пробива най-бързо на пазара. Шампионът по ръст на превозите е австрийската "Рейл Карго". През 2014 година това дружество е превозило 85 млн. тонкилометра товари, а през м. г. обемите са се увеличили с над 54% до 131 млн. тонкилометра, които са равни на 3,7% от общия обем на жп бизнеса у нас.

Значителен пазарен дял има и русенската компания "Булмаркет ДМ". Дружеството е превозило 242 милиона тонкилометра през 2015 г., които му осигуряват 6 на сто пазарен дял.

Останалите играчи на жп пазара са с незначителни дялове. Въпреки това трябва да бъде обърнато внимание на две други компании. Това са "Порт Рейл" ООД и "ТБД ТП" ЕАД. Първата от тези дружества се занимава изключително с маневрена дейност, от която през последната година БДЖ започна да се отказва като губеща. "Порт Рейл" обаче печели и то добре само от маневри и въпреки че пазарният ѝ дял за 2015 г. е 0,1% срещу тях стоят отлични печалби.

Разшифровката на "ТБД ТП" е "ТЕЦ Бобов дол товарни превози". Това е компания на бизнесмена Христо Ковачки, която навлезе на пазара в самия край на 2015 г. За м. г. обемът ѝ на дейност е едва 6,4 млн. тонкилометра или 0,2 процента от пазара, но е ясно, че през тази година ще се увеличи многократно. Именно през 2016 г. БДЖ ще се усетят отлива на товари от мините до тецовете на енергийния бос и благодетел на парламентарната група на Български демократичен център.

 

Какво друго?

 

През тази година на пазара е ясно, че ще се появят и нови силни играчи, които допълнително ще стъжнят живота на държавната компания БДЖ. Може би най-сериозният от тях е на ТИР компанията "ПИМК", която се очаква да подаде документи за жп превозвач съвсем скоро. Компанията вече е поръчала чисто нови локомотиви от "Сименс" и вагон-ремаркета от жп завода в град Септември, които да превозват камионите ѝ от България към Западна Европа.

Източник : www.clubz.bg