Журналистическо разследване разкри измама със самолетни билети

 

Нова телевизия разкри скандална измама – собственик на фирма за самолетни билети мами хора с хиляди левове. Потърпевши пускат жалби в полицията и прокуратурата, но до момента без резултат. А въпросният човек продължава да мами клиенти. Къде и как става това?

„Бяхме решили с родителите на жена ми да направим пътуване. Хората си дадоха последните спестявания и ние поръчахме билетите", обясни Илиян Вачков.

Как една ваканция-мечта или бизнес пътуване се превръщат в кошмар? Оказва се лесно. Намираш в интернет туристическа компания, която предлага добри цени за самолетни билети за далечни дестинации. Звъниш или изпращаш мейл, и до три дни вече имаш билет. Виждаш го и плащаш. Това обаче винаги се случва месеци преди пътуването, защото така е по-изгодно. Всичко е наред, докато не отидеш на летището. Тогава става ясно, че всъщност нямаш билет, защото той отдавна е анулиран. Изгорял си с хиляди левове, а плановете за почивка или бизнес остават в миналото. Как се случва всичко това?

„Купих два самолетни билети до различни дестинации. С целия багаж с координация с други хора, трябваше да присъствам на много важна среща", оплака се Диляна Икономова.Тя планира пътуването си до Южна Африка три месеца преди да замине. На фиксираната дата тя отива на Летище София и разбира, че е измамена.„Измами ме Георги Богданов. Те се представят, че издават самолетните билети, изпращат електронните билети по пощата, след което ги канселират", добавя Диляна Икономова.

„Схемата е класическа и работи от много години и това обикновено са едни и същи хора, които си сменят имената на фирмите. Когато един недобросъвестен такъв колега е наулирал издадения билет, ако го анулира в същия ден той няма да плати и няма да загуби нищо. Ако го анулира в следващите дни ще заплати глоба, но разликата от сумата пак ще остане в него. И хората обикновено не го проверяват това нещо. Когато тръгнеш да се чекираш разбираш, че нямаш билет", обяснява Даниела Колева, собственик на туристическа агенция, която е в бранша от 20 години.Кой взима парите за билетите? Георги Богданов е собственик и управител на туристическа агенция „Ефект Травел". Потърпевшите сочат него като виновник на провалените им екскурзии. Илиян Вачков също е дал пари, но така и не е заминал за Маями.

„Билетите са за САЩ. Щяхме да ходим до Маями. Ние поръчахме билетите от въпросния Георги Богданов Купихме 6 билета, прати ни ги на електронен мейл и си тръгна. Преди две седмици решихме да проверим какво става. От „Ер Франс" директно ми казаха, че още с издаването билетът е бил анулиран и билети нямаме", обясни Вачков. С няколко хиляди лева гори и жена, чиятo самоличност не се съобщава, защото близките й не знаят за загубите. „Когато моя близка се свърза с мен да й подсигуря самолетен билет за снаха й от Америка до България и обратно. Аз се свързах с господина, обясних му параметрите на пътуването, той направи резервация и ми съобщи, че до три дни трябва да се заплати. Става въпрос за 1750 лева. Той ми изпрати самолетния билет с валиден номер", обяснява потърпевшата. Този билет веднага е анулиран същия ден. Само че тази жена няма как да знае това тогава и с пълно доверие резервира още два билета за друга дестинация.

А Георги Богданов, срещу когото над 20 жалби в полицията, не вдига телефона си на хората, които е измамил. Неоткриваем е и за органите на реда. Екипът на медията го открива. Свързва се с него по телефона и успяваме да си уговорим билети. Прави мейл и пуска имената: Дестинацията е ясна, а датите гарантират скъпоструващи билети. Отиваме на предварително уговорената среща с него в офиса на измамения Илиян. Георги е готов да подпише споразумение, че ще върне парите. Георги и Илиян подпечатват споразумението пред нотариус. И когато договорът вече е факт, журналистите изненадват соченият за измамник с явна камера.

Всъщност Георги има неуточнени отношения не с една фирма, а с много. Защото неговата компания няма лиценз за издаване на билети. Това става чрез други фирми, с които той сключва договори. И съответно не изпълнява. Хората с пълно право могат да търсят парите си от фирмата издала билета, а не само от този, който прави резервациите. Всички представители на засегнати фирми по веригата отказаха коментар и помолиха за дискретност заради уронване на авторитета им.„Най-неприятното е, че няма как да си вземеш парите, защото или изчезва фирмата, или я прехвърлят на някой, който няма средства, или правят нова фирма и започват отново пак по същата схема", обяснява Даниела Колева.

Екипът търси експертно мнение от Министерството на туризма. Оттам препращат към Комисията за защита на потребителите. Те пък се ангажират с мнение след излъчване на репортажа. В същото време полицията продължава да разпитва свидетели, а Георги Богданов ще трябва да даде обяснение пред разследващите в понеделник.

Източник: Novanews.bg

Автомобилен транспорт

Автобуси и таксита ще блокират София в сряда

Автобусните превозвачи и таксиметровите шофьори обявиха ефективен протест на 25 ноември (сряда). Причината – фирмите от бранша са недоволни от ветото на президента Румен Радев, което стопира промените в Наказателния […]

Въздушен транспорт

IATA: Транспортните ограничения са предизвикателство пред разпространението на Covid ваксини

Въздухоплавателните товарни оператори могат да изпитат трудности пред ефективното разпространяване на ваксините срещу Covid-19, ако не бъдат облекчени противоепидемичните ограничения за пътуване, предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), цитирана […]

Въздушен транспорт

Нискотарифните компании ще са печелившите от коронакризата

Европейските летища, които са тежко засегнати от епидемията от коронавируса, ще трябва да намерят нов модел на функциониране след кризата, в който нискотарифните компании ще са печелившите. Това прогнозира днес […]