Златните релси на НКЖИ

НКЖИ е важна държавна компания, която разпределя милиарди по съмнителен начин и остава в сянка.

Магистрала "Хемус" се препроектира, за да се намали цената й. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в петък. Новият вариант на трасе предвижда по-малко пътни съоръжения като тунели и виадукти, както и по-ниска проектна скорост на магистралата – вместо максимално допустимата 140 км/ч скоростта пада на 120 км/ч. Ще бъде разделена и разделителната ивица между пътните платна. Павлова даде новите параметри на "Хемус" в отговор на въпроси на депутатите Георги Кадиев, Велизар Енчев и Васил Антонов.

Търгът за две отсечки от "Хемус" – от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, беше първият мащабен, прекратен по нареждане на премиера Бойко Борисов след посещението му в Лондон и отправения му там въпрос "Виждате ли Пеевски в огледалото?". Двата лота с дължина близо 60 км щяха да струват близо 1 млрд. лева, а за изпълнители бяха избрани консорциуми на "ПСТ Груп" и "Джи Пи Груп", свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов заяви, че не иска да подхранва съмненията в обществото, както и че проектът е прекалено скъп, затова се налага преработка. Държавната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която проведе търга за "Хемус", в момента е пред закриване.

Нови поръчки

Въпреки критиките на Георги Кадиев (БСП), че историята с "Хемус" се превръща във фарс, министър Павлова реши отново да разкаже цялата хронология на конкурса, избора на изпълнители, както и да припомни аргумента за липса на европейски пари, използван като формално основание за прекратяване на търга.

След закриването на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) и връщането на функциите й в Агенция "Пътна инфраструктура" (както беше преди разделянето на АПИ на две) ще могат да се обявят нови търгове за дострояването на "Хемус", каза още Павлова. Въпросните два лота с дължина 60 км ще бъдат разделени на 4.

Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, обясни Павлова. Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., каза още Павлова.

Обвинения

Tепърва ще се обсъжда на какъв принцип ще бъдат избрани изпълнители – най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта. На това изказване Кадиев и Велизар Енчев (ПФ) заявиха, че по никакъв начин не са били убедени, че следващите процедури ще бъдат проведени прозрачно и без корупция. "Съмненията в обществото остават", каза Енчев и посочи, че все още не са назовани виновниците за провала на строителството. При нови поръчки няма гаранция, че същите фирми няма да се явят и да спечелят, посочи депутатът. Това според него означава и, че строителството ще бъде некачествено, както е на магистрала "Струма".

Георги Кадиев предположи, че "или имате ужасно некадърни хора, които правят прогнозите и прогнозните стойности, или просто е калкулирана 50% комисионна" при първоначално обявените цени за двата лота от 168 и 266 млн. лв. След това цените скочиха двойно на 278 и 499 млн. лв, припомни депутатът от левицата. При тази реплика министър Лиляна Павлова призна, че грешката е на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", които са предоставили прогнозни стойности на проекта без да включат в сметките сложните съоръжения като виадуктите и тунелите. Странно оправдание предвид, че в идейните проекти от 2013 – 2014 г. на магистралата мостовете и тунелите присъстват.

Изт: capital.bg/

 

ЖП транспорт

Bombardier Transportation отваря офис в София за подкрепа на български проекти

БЪЛГАРИЯ: Bombardier Transportation създаде дъщерно дружество в България и откри офис за управление на проекти в София. „Със значителната модернизация на железопътния транспорт в България, този нов офис бележи важен […]

Uncategorized

Караянчева, ако някой може да дава разрешения за метрото, това не сте вие от ГЕРБ

Михаил Рангелов „Като не ви харесва Бойко, не ходете с метрото“, призова протестиращите председателката на парламента Цвета Караянчева. Въпреки, че присвояването на държавни постижения за партийни цели е нормална практика […]

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]