В сектора на ЖП транспорта в момента има готовност за протести заради увеличените такси от Националната компания железопътна инфраструктура (НКЖИ). Това обяви Пенко Несторов, управител на “ПИМК Рейл Експрес” (PIMK Rail Express), която получи лиценз за железопътен превоз на пътници през октомври. На специална пресконференция, на която участваха и други
От 1 ноември НКЖИ е увеличила една от таксите си за достъп до ЖП мрежата и няколко нови, като това противоречи на директивите и регламента на ЕС, каза Несторов. Всички членове на асоциацията ще обжалват новите такси и търсят срещи с транспортния министър.
“Последният месец е най-черният в най-новата история на железопътния транспорт. НКЖИ въведе допълнителни такси за всички превози, които са меко казано абсурдни. 100% от бранша започва да протестира – всички са входирали жалба към Изпълнителна агенция Железопътна администрация. Тези такси нарушават директиви и регламенти.”
Междувременно Управителният съвет на НК “Железопътна инфраструктура” прие решение, с което осъвременява таксите за част от услугите на компанията. От началото на 2024 г. е планирано таксата за преминаване (инфраструктурна такса) да бъде намалена с около 35%. След предвидената промяна таксата за влак с тегло 1000 тона, например, ще намалее от 2,50 лв/км на 1,66 лв/км, съобщиха от дружеството.
„Инфраструктурните такси трябва да бъдат съизмерими с европейските. Един превозвач трябва да си плаща за използването на жп инфраструктурата, като няма как това да става без пари“, коментира Петър Мутафчиев, председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура и бивш транспортен министър. Според него трябва да се спрат порочните практики бизнеса да ползва държавните услуги на силно занижени цени за сметка на държавата, което засяга интересите на данъкоплатците. Той даде пример с Интермодалния терминал в Пловдив, който е отдаден на концесия на същата тази „ПИМК Рейл Експрес“, като концесионните такси не покриват дори и амортизацията на съоръжението.