140 млн. лв. и 1 км мост през езерото: кой кандидатства за обхода на Бургас

Южният обход на Бургас - най-скъпата пътна поръчка от години, привлече големите строители

Визуализация на идейното решение на обхода на "Меден рудник" © община Бургас

Най-скъпата единична пътна поръчка, която е пускана от няколко години насам – за южния обход на Бургас, привлече общо седем кандидати, сред които са някои от най-големите пътни строители. Тази седмица бяха отворени офертите в търга за трасето, което ще преминава през езерото Вая, дълго е близо 3.5 км и струва прогнозно 140 млн. лв. без ДДС. Именно преминаването на новия път през Бургаското езеро е една от причините за изключително високата цена на проекта – предвижда се почти еднокилометров мост над него.

Въпросният участък е част от предвиденото трасе на бъдещия т.нар. далечен обход на Бургас, който ще свързва завършеният миналата година северен обход с път I-9, т.е. пътя за Созопол и Царево. Целта е да се изведе напълно транзитното движение извън града, тъй като особено през летния сезон трафикът е натоварен заради туристите. От община Бургас обясниха за “Капитал”, че средствата трябва да се осигуряват поетапно чрез държавния бюджет, като има и общинско съфинансиране.

Кои са кандидатите

Един от най-големите бизнесмени в сектора на инфраструктурното строителство – Велико Желев, притежава няколко фирми, като този път участва с “Хидрострой“. Желев е официален собственик също на ВДХ и “Пътстрой ВДХ” официално. Неофициално обаче има знаци, че той участва и в други строителни компании.

Една от тях е кандидат и в този търг за обход на Бургас – “Инфра експерт”. Велико Желев отрича да има общо с фирмата, а според Търговския регистър неин собственик е Иво Михайлов. В борда на “Инфра експерт” присъства Гергана Атанасова, която е била и в борда на “Хидрострой”. Анонимни източници от бранша са коментирали пред “Капитал”, че в бранша се знае, че фирмите са свързани. “Инфра експерт” участва в обединение с русенската “Пътинженеринг“. Интересното за нея е, че отговаряше за поддържането на пътища в русенска област, но и че в съвета на директорите е бившият шеф на АПИ от времето на ГЕРБ Лазар Лазаров. Собственик на “Пътинженеринг” е бизнесменът Григор Иванов, който притежава и други строителни компании като “Пътинженерингстрой-Т’ и “Пътни строежи – Велико Търново”, където доскоро дял имаше и Желев.

Министър Коритарова: Проектът за тунел под Шипка трябва да се измени

“Европейски пътища”, която в миналото се казваше “Пътища Пловдив” и беше собственост на свързания с БСП бизнесмен Георги Гергов, също участва самостоятелно в обществената поръчка. Тя е свързана с “Грома холд”, тъй като официалният мажоритарен собственик на “Европейски пътища” е Анна Савева, чийто син Христо пък притежава “Грома”.

Миналата година “Европейски пътища” е втората най-голяма в строителния сектор според класацията на “Капитал” К100 с над 380 млн. лв. приходи за 2022 г. Компанията години наред отговаряше за поддържането на пътища в област Пловдив, а сега е част от обединение, което спечели строителство на част от пътя Русе – Велико Търново за 660 млн. лв. без ДДС.

Следващият участник е необичайно обединение – “Трейс груп холд” подава оферта заедно с “Джи пи груп”. Най-често големите строителни фирми участват в консорциум или с проектанти, или самостоятелно, но в случая две големи строителни фирми са в тандем и то компании, които са били най-големи в бранша по приходи.

През последните години “Джи пи груп” бележи спад – от най-голямата строителна фирма през 2016 и 2017 г. с около 180 млн. лв приходи, тя пада на 16-то място през 2023 г. до под 90 млн. лв. оборот. Миналата година компанията завърши изграждането на тунел “Железница” на магистрала “Струма”, като има и разследване на европейската проуратура във връзка с обекта.

“Трейс груп холд” също е била номер едно сред строителните фирми в класацията през 2017 и 2018 г.

Следващият кандидат е от обединение на свързани компании – “Геострой” и “Пътстрой”, които са част от групата “Геотехмин” на Цоло Вутов.

“Нивел строй” е пуснала оферта заедно с “Геоплан кънстръкшън”. Официално “Нивел” е собственост на Велко Руйков, а от 2022 г. управител е Йордан Йорданов. Компанията рязко порасна – през 2017 г. приходите й са около 5.4 млн. лв., а през 2019 г. вече стигат почти 31 млн. лв. През 2022 г. вече са почти 54 млн. лв.

Източник : КАПИТАЛ

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…