20 минути от летището до ЦУМ с метро, през април пускат 4 станции
Метрото ще се разшири с четири нови станции от април, а пътуването от летището до центъра на София ще отнема само 20 минути. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова.
С министъра на транспорта Ивайло Московски и шефа на “Метрополитен” Стоян Братоев тя провери изпълнението на участъка.
Станциите са
готови на 99%
Остават довършителни работи. Вече започнаха тестовете на влаковете и в началото на април ще пуснем новия участък. Той е важен и за живеещите в “Дружба”, защото с метрото от квартала до центъра ще се стига за 15 минути. Най-късно в началото на май ще са готови и другите 3 нови станции до Бизнес парка. Така още 90 хил. души ще могат да ползват метрото, каза Фандъкова.
Автобусните и трамвайните линии, които обслужват “Дружба”,
ще бъдат
прекроени и
всяка от тях ще
стига до метрото
От общината са изчислили, че прекачването от линиите на наземния градски транспорт до метрото ще отнема максимум 10 минути.
Фандъкова подчерта, че над 94% от средствата за строителството на двата участъка са осигурени от европейските фондове. Седемте нови станции до летището и до Бизнес парка струват 120 млн. евро. С двете разширения метромрежата вече ще е с дължина 40 км и ще има 35 станции.
Министър Московски определи проекта за метрото като най-успешния в оперативна програма “Транспорт”. “Статистиката е безспорна от гледна точка на обществения интерес.
350 000 души
всеки ден ползват
подземните
влакчета,
а броят им ще се увеличи още с пускането на разширенията”, каза той.
На въпрос дали на откриването ще присъства председателят на Европейската комисия Жан- Клод Юнкер, той обясни, че ще бъдат изпратени покани както на него, така и на ресорните еврокомисари.
Статуя на Орфей ще посреща пристигащите от летището в новата метростанция.
Сред атракциите са живи дървета на перона и тапет на тавана, изобразяващ синьо небе и облаци. Тя е една от двете открити станции в участъка.
Метростанция “Дружба”, която е решена в зелено, пък ще има керамична пластика с водни лилии на една от стените.
В момента тече и разширението на втората линия на метрото с една станция, която ще е на ул. “Сребърна”.
25% от работите
вече са
изпълнени,
като през август ще бъдат отворени участъците по бул. “Черни връх”, които сега са затворени заради строителството. Станцията ще е готова през юни догодина, каза Братоев.
До края на тази година ще стартира и изграждането на централния участък на третата линия
от театър
“Зад канала”
през центъра
до “Красно село”
Той е с дължина 7 км и ще има 7 станции. Те ще са разположени по трасето от бул. “Владимир Вазов”, ул. “Проф. Милко Бичев”, бул. “Евлоги и Христо Георгиеви”, Орлов мост, бул. “Васил Левски”, бул. “Патриарх Евтимий”, бул. “Прага”, ул. “Г. Софийски”, ВМА, кръстовището на булевардите “България” и “Гешов” и улиците “Кюстендил” и “Житница”.
В момента текат процедурите по избор на изпълнители за строежа на трасето, и за доставка на влакове, които ще обслужват третия лъч. Братоев уточни, че целта е до средата на годината процедурите да са приключили, за да може след това да започне строителството. Проектът ще бъде финансиран по новата оперативна програма “Транспорт”, а в момента се прави анализ на ползите и разходите.
Министър Московски увери, че ще се търсят механизми за осигуряване на финансиране за изграждане на цялата трета линия, а не само на централния участък.
И влакове ще стигат
до аерогарата след
няколко години
До няколко години летище София ще се превърне в мултимодален транспортен център. Освен метрото, автобуси и автомобили след няколко години до аеропорта ще стигат и влакове. Това съобщи вчера министърът на транспорта Ивайло Московски.
Пред “24 часа” той уточни, че става дума за продължение на жп линията от гара Подуяне до летището, като при строителството на метрото вече е направена базова площадка за жп връзката.
“Участъкът е с дължина 1,5-2 км. Възложил съм анализ и предпроектни проучвания. Има два варианта за финансиране на жп връзката с летището. Единият е това да стане по линия на НКЖИ, а другият – обектът да се включи при изграждането на софийския жп възел, което вероятно ще стартира през следващата година”, обясни Московски. Още не е ясно колко ще струва продължението на линията от гара Подуяне до летището. Според Московски сумата няма да е много голяма, освен ако не се наложи да се правят сериозни отчуждения.
Източник: 24 часа