20% съкращения в “БДЖ Товарни превози” вместо приватизация

Съкращаване на между 600 и 800 души от "БДЖ Товарни превози" вместо приватизация на дружеството, обяви транспортният министър Ивайло Московски пред депутати от ресорната парламентарна комисия на заседанието й в сряда.

По думите му мерките ще се приложат, тъй като дружеството не можело да бъде продадено поради липса на интерес от кандидат-купувачи.

В Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), която от миналата година подготвя продажбата на дружеството, не бяха информирани за решение на транспортното министерство за спиране на процедурата. Агенцията в момента е на етап изготвяне на критериите, на които трябва да отговарят потенциалните финансови и стратегически кандидати за товарния жп превозвач, заявиха от ведомството.

В началото на 2015 г. интерес към "БДЖ Товарни превози" проявяваше румънската "Груп Феровиар", която у нас е мажоритарен собственик на "Българска железопътна компания" – втория по големина играч на този пазар и участва в предишната прекратена процедура за продажба на държавната фирма. От нея се интересуваха и представители на бизнесмена Христо Ковачки, който по онова време искаше лиценз за жп превозвач, но държавата му отказваше. По-късно обаче Ковачки получи необходимото разрешително.

Към момента не е ясно как транспортното министерство е определило липсата на инвестиционен интерес, при положение, че не е обявен конкурсът.

В "БДЖ Товарни превози" работят около 3500 души. Ситуацията с новите съкращения ще бъде обсъдена в четвъртък от Ивайло Московски на среща със синдикатите и с ръководството на дружеството и неговата компания майка "БДЖ Холдинг".

"Колкото по-дълго държим компанията във въздуха, без решение каква ще й е съдбата, толкова по-лошо за нея, защото те на практика не могат да сключват дългосрочни договори, споразумения, тъй като всеки един потенциален клиент на компанията иска някаква сигурност да има, чакайки постоянно да стане приватизация, лишава от възможността компанията това да се случва. Така че, ако утре всички страни, които имат интерес от развитието на компанията, всички синдикати и ръководството на БДЖ стигнем до единна позиция ще започнем, такъв план имаме разработен. Той включва, разбира се, в себе си процес на оптимизация, но считам, че ще намерим сечението и баланса между начина това да се случи", коментира транспортният министър.

"Оперативната загуба на компанията намалява, но в крайна сметка тя си е една оперативна загуба", допълни той.

Според отчета на "БДЖ Товарни превози" за първото тримесечие на 2016 г. загубата е 1.2 млн. лв. срещу 5.4 млн. лв. за същия период на миналата година. Обемът на превозените товари е спаднал с 24%, а приходите от продажби са се свили с 14% до 23 млн. лв.

Според Московски вариантът за оздравяване на железопътната компания е съкращаването на между 600 и 800 души, което е средно 20 процента от работещите там.

Кои да останат без работа ще се решава след анализ, "да може безпроблемно да се следва някаква логика за хората, които предстои да бъдат пенсионирани, и след това, разбира се, ще се водят разговори със синдикатите и ръководството, като при всички положения, оперативният персонал ще бъде максимално запазен", по думите на транспортния министър.

Според него не става дума за "шоково такова освобождаване на хора".

"Ще бъдат направени разчети и план как това да се случи, но без това няма как да мине, трябва да има оптимизация на персонала", заяви той.

Източник : www.news.bg