2024 донесе множество авиационни инциденти, които разтревожиха пътниците по света. Но дали тези събития означават, че летенето става по-опасно?
Година на трагедии в небето
През 2024 г. станахме свидетели на поредица от инциденти, които доведоха до загуба на човешки животи. Над 200 души загинаха в рамките на само няколко дни в два отделни инцидента: самолет на Azerbaijan Airlines катастрофира в Казахстан, убивайки 38 души, а четири дни по-късно самолет на Jeju Air се разби при кацане в Южна Корея, при което загинаха 179 души.
Трагедиите започнаха още в началото на годината, когато катастрофа в Токио доведе до смъртта на петима членове на Японската брегова охрана. В друг инцидент, част от самолет се откъсна при излитане от Портланд, Орегон, но за щастие всички 177 пътници оцеляха.
През лятото катастрофа на Voepass в Бразилия отне живота на 62 души. Допълнително, множество случаи на тежка турбуленция, включително един с фатален изход на полет на Singapore Airlines, породиха притеснения за безопасността на пътниците.
Според данни на Aviation Safety Network, общо 318 души са загубили живота си в авиационни инциденти през 2024 г., което прави годината най-смъртоносната в авиацията от 2018 г. насам.
Летенето става все по-безопасно
Въпреки мрачната статистика, експерти подчертават, че авиацията е по-безопасна от всякога. Д-р Хасан Шахиди, президент на фондация Flight Safety Foundation, заяви, че до последните седмици на 2024 г. индустрията бе на път да повтори нулевата смъртност от 2023 г.
Изследване на Масачузетския технологичен институт показва, че рискът от смърт при въздушен транспорт е спаднал до 1 на 13.7 милиона пътувания през периода 2018–2022 г., което е значително подобрение спрямо 1 на 7.9 милиона през 2008–2017 г.
Основните причини за инциденти
Човешките грешки са причина за около 80% от авиационните катастрофи, като пилотски грешки представляват 53% от тях, а механичните повреди – само 21%. Най-рисковите моменти от полета остават излитането и кацането.
Пример за това са двете катастрофи през декември 2024 г., които се случиха по време на кацане. В случая с Jeju Air повреда, причинена от удар с птица, и липса на изваден колесник доведоха до фатален край. Въпреки това, подобни инциденти подлежат на детайлно разследване и анализ, за да се предотвратят бъдещи трагедии.
Рискът от летене над конфликтни зони
Катастрофата на Azerbaijan Airlines предполага възможна намеса от руска противовъздушна отбрана. Това напомня за свалянето на самолет на Malaysia Airlines през 2014 г., което подтикна авиационните органи да издадат препоръки за избягване на въздушното пространство над конфликтни зони.
Всеки инцидент прави летенето по-безопасно
Експертите подчертават, че всяка катастрофа води до подобрения в безопасността. Анализът на „черните кутии“ и финалните доклади помагат за изготвянето на препоръки, които да предотвратят бъдещи инциденти.
Примерите от историята доказват, че трагедиите водят до дългосрочни ползи за безопасността: подобрения в управлението на въздушното движение, нови системи за защита на горивните резервоари и реално време проследяване на полети.
Заключение
Макар 2024 г. да беше белязана от трагедии, авиацията остава най-безопасният транспорт. Благодарение на непрестанните усилия на производителите, авиокомпаниите и регулаторите, летенето продължава да става все по-сигурно.