България иска отсрочка от ЕК за инфраструктурните проекти

 

Петнадесет големи инфраструктурни проекта от програма "Транспорт" – за ремонт на жп линии и жп гари, интермодален терминал в Пловдив, за строителство на магистрали и за подобряване на корабоплаването, трябва да приключат в рамките на тази година, иначе има риск за провал на европейското им финансиране. Това стана ясно при отчета на програмата, представен от транспортния министър Ивайло Московски и заместник-ръководителя Галина Василева.

Министърът обясни, че единият вариант за действие в тази ситуация е да се иска отсрочка от Европейската комисия по правилото n+2. Тоест проектите, договорени през 2014 г., да се завършат най-късно в края на 2016 г. За тази цел обаче трябва изричното съгласие на Европейската комисия. Отсрочка ще е необходима и за големите забавени проекти по "Околна среда" и "Регионално развитие", посочи министър Московски като добави, че шансовете проекти с над 2-годишно закъснение да приключат до края на годината е много малък. "Ако успеем да получим отсрочка с една година, това ще бъде допълнителен бонус и "глътка въздух" за транспортните проекти", обобщи министърът.

Премиерът Бойко Борисов също коментира по време на годишната среща на бизнеса с правителството, организирана от в. "Капитал" възможността за отсрочка при изпълнението на оперативните програми. Той обясни, че е повдигнал въпроса пред председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер, но към момента няма положителен отговор.

Рисковите проекти

С най-висока степен на риск в програма "Транспорт" са железопътните проекти, което не е новина, както и тези за подобряване на корабоплаването. По програмата се финансират общо 22 инициативи, като 7 от тях вече са завършени.

Стана ясно също така, че неинвестираният ресурс по програмата е 600 млн. евро. С висока степен на риск са проектът за модернизация на жп линията Септември – Пловдив, ремонтът на софийската Централна гара и изграждането на интермодален терминал в Пловдив. На етап груб строеж е проектът за изграждане на кули за следене на трафика в Черно море във Варна и Бургас. Незавършени, но без риск за изпълнението, са дострояването на два лота от магистрала "Струма", магистрала "Марица" и разширението на софийското метро. Изпълнението им ще приключи през пролетта и лятото на тази година.

Изпълнението до момента

"Ще направим всичко възможно да не допуснем загуба на средства по програмата към 2015 г.", коментира министър Ивайло Московски. Той посочи, че 2014 г. също е била критична, но благодарение на изпреварващите темпове на строежа на софийското метро всички средства за 2014 г. са усвоени.

Ресурсът по програмата е 2 млрд. евро. От тях договорени са 1.9 млрд. евро, а изплатените на изпълнителите средства са 1.4 млрд. евро. Траншовете от Европейската комисия са 1.022 млрд. евро. Средното изпълнение на програмата е 70%, което сравнително високо. Това се дължи най-вече на строежа на метрото, което е с над 90% степен на изпълнение. Най-зле представени са осите за жп проекти – с 52%, и за корабоплаването – изпълнени на 51%.

Източник: http://www.capital.bg

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]