БДЖ по пътя на Военновъздушните сили – тази година 4 догодина 2 влака

Горанов – стратегията за спасяване на железниците просто не става

Очакваното с голям интерес заседание на парламентарната комисия по транспорт, на което финансовият министър Владислав Горанов трябваше да обясни на депутатите защо не одобрява стратегията за спасяване на БДЖ, се провали. В зала "Изток" пристигнаха транспортният министър Ивайло Московски, заместникът му Антон Гинев, цялото ръководство на жп компанията, различни експерти в сектора. Но… Горанов не дойде, както и членовете на парламентарната комисия от ГЕРБ.

В началото на заседанието председателят на комисията Гроздан Караджов (Реформаторски блок) обясни, че министър Горанов е официално уведомен за заседанието от 7-8 дни, а вчера е потвърдил, че ще присъства. Въпреки това той не се появи, а парламентарният секретар на финансовото министерство обясни на депутатите, че не знае къде е Горанов. 

Това естествено даде възможност на социалистите да поискат втора министерска оставка в рамките на два дни. Вчера БСП поиска оставката на военния министър Николай Ненчев, а сега препоръчаха на Московски сам да подаде молба за напускане, за да му обещаят пари като на генерала от авиацията.

"Възмутен съм от поведението на Горанов. България е парламентарна република, а него го няма. Препоръчвам на министъра на транспорта да подаде оставка, белким така до обед да бъдат решени проблемите на железниците. Всеки ден имаме закъсал или дерайлирал влак. БДЖ целенасочено се унищожава", каза Георги Свиленски от БСП.

Според бившия червен депутат и сегашен кандидат-кмет на София от АБВ Георги Кадиев БДЖ са поели по пътя на Военновъздушните сили."Сега имаме четири самолета, а догодина ще имаме два. Дали няма и 4 влака да останат", каза той.

След като Горанов не се появи председателят на комисията Гроздан Караджов разпусна заседанието и обясни, че ще пише до премиера Бойко Борисов с молба за съдействие финансовият министър да се яви.

Веднага след разпускането на заседанието на комисията, още докато депутатите слизаха по стълбите от втория етаж, а журналистите не си бяха тръгнали, Горанов излезе от стаята на парламентарната група на ГЕРБ и спря за да говори. "Докато има пленарно заседание, не могат да се провеждат комисии. Когато се свика заседание на комисията, когато няма пленарно заседание, имам готовност да коментирам с тях всички въпроси, които ги интересуват". Горанов категорично заяви, че стратегията за спасяване на железниците просто не става в сегашния си вид.

"За железниците се дават около половин милиард лева на година. Според мен оздравяването на железниците трябва да бъде сериозен процес, затова има изготвен и стратегически документ. Такъв в момента няма, натрупаните проблеми в железниците са такива, че не може да се решат с магическа пръчка", отсече Горанов. 

По-късно депутати от управляващото мнозинство разясниха пред Клуб Z, че финансовият министър и транспортния му колега Ивайло Московски са в доста обтегнати отношения от много време. Основният спор помежду им били парите за БДЖ, но имало и други. Именно затова Горанов не отишъл на заседанието на комисията и оказал влияние върху депутатите от ГЕРБ също да не ходят.

За стратегията за спасяване на БДЖ e писано много. Тя бе изработена от ръководството на компанията и съдържа куп претенции за осигуряване на допълнителни стотици милиони левове от страна на държавата, както и мерки, които трябва да предприемат различни държавни институции. В нея обаче няма почти нищо за това какво ще променят самите БДЖ.

След идването на сегашния мениджмънт на компанията, назначен от сегашното правителство, финансовите резултати и качеството на услугите на пътническите, и на товарните превози на БДЖ прогресивно се влошават. Компанията непрекъснато губи клиенти, пътници и пазарни позиции за сметка на двуцифрен ръст при превозените обеми във всички други лицензирани жп превозвачи, които може да се окаже че са гръбнака на българската железница.

Източник: clubz.bg

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]