“БДЖ”-то на Илон Мъск

Железница, локомотив, влак, релси. Всички тези понятия са навлезли масово в битието на хората още през XIX век. Дори и в България баронхиршовата железница е от преди Освобождението. Затова и всички твърдения как влакът може да е конкурентен на самолетите дори на разстояния над 1000 километра доскоро приключваха в сферата на научната фантастика. Въпреки че през последните години TGV в Европа и влаковете маглев (съкр. от магнитна възглавница) в Япония и Китай променят представите. През април миналата година при тестове в планината Фуджи влак достигна скорост от невероятните 603 километра.

Резултатът е повече от обнадеждаващ, но за изобретателя визионер Илон Мъск е недостататъчен. Целта му е да предложи транспортно решение, чиято скорост да е два пъти по-висока от сегашния рекорд. 

Всъщност Мъск на 12 август 2013 г. обяви идеята да разработи свръхскоростен влак, наречен Hyperloop. Даже каза, че транспортните капсули, движещи се в специални вакуумни тръби, ще изминават разстоянието от 560 км между Лос Анджелис и Сан Франциско за около 30 минути. Заявката изглеждаше по-близо до научната фантастика, отколкото до реалността, но пък роденият в Южна Африка изобретател вече бе постигнал сериозен напредък в областта на космическия си проект Space X и електрическите автомобили Tesla.

Компанията „Хайпърлъп транспортейшън текнолъджис“, която разработва проекта, е доста странна като организация. На практика тя почти няма собствени служители, а представлява мозъчен тръст от инженери от „Боинг“, НАСА, „Яху“, „Еърбъс“, „Спейс X” и други компании, които работят със студенти от американски университети по различните елементи на проекта –  създаване на алгоритмите, проектиране на трасето, транспортните средства, дизайн и т. н.  

И все пак проектът на Мъск съвсем доскоро – буквално до преди няколко дни изглеждаше като развихрена фантазия. Този месец обаче системата Hyperloop One постигна първия си голям успех.На полигон край Лас Вегас тестовата шейна постигна 644 км/ч.

При това в случая става дума не за вакуумна тръба, по каквато ще се движат влакчетата на Мъск, а за писта с релси и електромагнити. Въпреки това резултатът е впечатляващ – шейната ускори до 100  км/ч за 1.1 секунди.

Всъщност скоростта изобщо не бе важна за този тест, тъй като изпитанието бе единствено на системата за задвижване. От компанията, движеща проекта, обясняват и че вече правят неофициални тестове на левитационната система, която ще вдигне капсулите във въздуха. Догодина се очаква да има полеви тест и на  тази система. Ще бъде изградено и специално 400-метрово тръбно трасе.

Hyperloop вече изглежда доста по-близо, но скептицизмът по проекта се запазва. Сега въпросът не е дали ще стане, а кога и колко ще струва. Според много експерти проблемът на проекта е, че ще бъде неконкурентно скъп на други алтернативи. Например в момента се строи високоскоростно жп трасе между първоначално посочените от Мъск Лос Анджелис и Сан Франциско. След като то бъде завършено времето за пътуване ще бъде 2 часа и 40 минути, докато капсулното трасе ще е с много милиарди по-скъпо.

Според последните новини от щаба на Мъск първото реално трасе за Hyperloop ще бъде не в САЩ, а в Словакия. Капсулната железница ще се появи първо в Братислава, а скоро след това трасето ще бъде удължено до Виена. Любопитно е и че руските държавни железници са една от компаниите, които демонстрират най-сериозен интерес към този проект на Мъск.

Източник : www.news.bg