В последните няколко дни регионалното министерство и Агенция „Пътна инфраструктура“ са в центъра на събития, които звучат повее като криминален бестселър, отколкото като новини. Оказа се, че са изчезнали изходните кодове и ключовете на българската тол система, която по много сложен и скъп начин изчислява таксите, които превозните средства над 3,5 тона трябва да заплащат за преминаване през пътната мрежа 1 и 2 клас на Република България. Регионалният министър Андрей Цеков дори сезира ДАНС за липсващите кодове.
Новият скандал около тол системата показа за пореден път факт, който експертите посочват за основен проблем – тя просто не работи.
Оказва се, че функционалността, за която липсват кодовете е всичко друго, но не и част от основната функция – а именно да позволява на полиция, митници и служби за сигурност да следят движението на автомобилите по пътя.
„Още през 2015 година предупредихме тогавашния регионален министър Лиляна Павлова, че това, за което се предвижда харчене на стотици милиони левове няма да проработи. Направихме кръгла маса, на която всички браншови организации изразиха своите опасения, че ще се извърши безсмислено харчене на пари, но тези опасения не бяха взети под внимание“., обясни Петър Мутафчиев, председател на Форума за Балкански транспорт и инфраструктура. „В продължение на години се опитвахме да обърнем внимание на всеки следващ регионален министър, но насреща винаги имаше опит проблема да се решава на парче, а не генерално“, обясни пред Транспортал той.
„Финансирането на българските пътища може да се извърши само от въвеждането на ТОЛ такса за магистралите, без да има нужда от пари от винетки. Могат да се съберат близо 700 млн. лв. годишни приходи без това да натоварва обществото. Разширяването на обхвата на новата система върху първокласни, второкласни и третокласни пътища е безсмислено, защото по тях липсва трафик, а евентуалните приходи ще бъдат “изядени” от увеличените разходи за поддръжка на системата.“. Тези думи са на официалния представител на „КАПШ“ в България Борис Марков по време на същата тази конференция през 2015 година.
Няколко години по късно КАПШ коренно си променя и мнението и поведението, след като печели поръчката за изграждане на ТОЛ системата. Резултатът – държавата постоянно налива пари на австрийската копания по един или друг анекс ъм договорите, а реално не може да поеме самостоятелно управлението на тол-а.
Приходите от тол такси и винетки за 2022 г. са около 511 млн. лв., като основната част – 283 млн. лв. са от собствениците на леки автомобили. В същото време издръжката на националното тол управление е 84 млн. лева, а 33 млн. лв. са отишли в джобовете на посредници. Така за поддръжка на пътната инфраструктура са отишли по-малко от 400 млн. лв. при необходими 1,5 млрд.
Основният проблем е, че тази система е обърната и събира глоби, а не такси. Това заяви пред БНР Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи. Според него трябва да се направи пълен одит на тол-системата и да се търси друг начин за събиране на инфраструктурни такси.
„Трябва да се търси широко обществено обсъждане на тол системата като цяло, а не само на някои нейни части като обхвата й“, коментира бившият транспортен министър Мутафчиев. Според него ако системата не може да заработи ефективно трябва да се търси и резервен вариант за въвеждане на друг тип тол отчитане, като за тази цел трябва да има широк обществен консенсус.