2017 г. ще бъде преломна – или ще се случи някаква промяна в БДЖ, или превозвачът няма да може да изпълнява функциите си. Това заяви Петър Бунев от Синдиката на железничарите към КНСБ пред Bloomberg TV Bulgaria.
Той определи състоянието на БДЖ като „будна кома“. Като отчете, че задълженията на превозвача са намалени от 800 млн. лв. до малко над 400 млн. лв., Бунев заяви, че всичко това е постигнато за сметка на техническата част.
Синдикалистът посочи недостига на локомотиви, старите вагоните, закъсненията на влаковете и условията на труд, които по думите му са под всякаква критика.
Според Симеон Ананиев от Асоциацията на българските ж.п. превозвачи е необходимо да се променят философията и моделът на транспорта в България.
По думите му трябва да се види от каква железница има нужда обществото и да се направи обща национална схема, регулация, която да е съобразена с нуждите на държавата.
Бунев коментира, че трябва да се предложи качествена услуга на пътниците.
„В Европа се говори за мобилност и транспорт, насочен към хората. При железницата също намалява превозът, трябва по-малка структура, да се смени моделът в полза на обществото“, заяви Ананиев. Той е на мнение, че управляващите органи трябва да бъдат избирани чрез мениджърски конкурси.
Продажбата на активи
Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт поиска от новия транспортен министър Христо Алексиев спешни мерки във връзка с тежката ситуация, в която се намира БДЖ, съобщиха от неправителствената организация.
От сдружението настояват да се преработи или прекрати обществена поръчка за техническа поддръжка на дизеловите мотрисни влакове, собственост на „БДЖ-Пътнически Превози“ ЕООД. Организацията твърди, че условията на процедурата са порочни и необосновани, тъй като към момента няма яснота откъде ще бъде осигурен посоченият финансов ресурс от 164,402 млн. лева (с ДДС).
От гражданската инициатива настояват да спре продажбата на всякакви активи на БДЖ, включително от частни съдебни изпълнители, да започнат спешни публични преговори с кредиторите и да се направи пълен анализ на задълженията за периода 2000 – 2016 г.
Организацията иска публичен конкурс за ново ръководство на „Холдинг БДЖ“ и на дружествата за пътнически и товарни превози, както и да се възстанови общественият съвет към транспортното министерство.
Източник :