Дамян Глуховски, писател, изобретател, с 25-годишен стаж в металургията
Отново катастрофа с влак, превозващ в цистерни газ пропан-бутан! Този път се размина без разрушения и жертви! Добър е Господ, че търпи простотиите ни! Би трябвало да си вземем поука от катастрофата в Хитрино, за да не се повтори, но това отново се случи! Докога ще повтаряме едни и същи грешки?!! Може би до тогава, когато спрем да търсим изкупителната жертва, която да „опере пешкира“, а виновните да се покрият, както правят
винаги, и да потърсим истинските причини за катастрофата! Причините са следните:
1.Технически
Релсовият механизъм, който с помощта на стрелата променя коловоза, в който трябва да се пренасочи влакът, не отговаря на необходимата здравина, която може да поеме тежестта на локомотива и металните цистерни, пълни с втечнен газ пропан-бутан, и при промяната на посоката на влака механизмът се пренатовари счупва! Тук трябва да се има предвид, че и локомотивът, теглещ влака, и вагоните след него са много по-тежки от останалите влакови композиции! Ето защо този механизъм, стрелата и релсите преди и след стрелата трябва да
са изработени от материали, издържащи на натоварвания, двойно или тройно по-високи от останалите релси. Желателно е също да бъдат подсилени и релсите на местата, където влакът прави завой!
2. Организационни
Контролът на състоянието на този механизъм непосредствено преди навлизането на влаковата композиция трябва да е троен! Машинистът на влака и стрелочникът трябва да изследват състоянието на стрелата и механизма, както и здравината им, да ги заснемат и изпратят снимките на началник-влака и на началник-гарата. Тези снимки се пазят в архив и след авария ще са основни доказателства за катастрофата. В същото това време автоматичната система за контрол на стрелките и релсовия път трябва да е изправна. Ако се установи нередност или повреда, влаковата композиция не трябва да се пуска в движение до отстраняването им!
3. Законови
Трябва да се определи със закон допустимата
скорост, с която всяка влакова композиция да преминава през стрелките, като за тежкотоварните влакове, скоростта трябва да е от 1 до 10 километра в час, по преценка на машиниста и началник-влака.