До какво водят нападенията на хутите срещу търговските кораби в Червено море?

морски транспорт, увеличение на цените, Червено море, Суецки канал, глобална търговия, йеменски бунтовници, търговски кораби, международна икономика, промяна в маршрута
Лодки, превозващи хора, плават близо до търговския кораб Galaxy Leader, завзет от йеменските хутиси миналия месец, край бреговете на Ал-Салиф, Йемен, 5 декември.

Възникналият конфликт в Червено море, свързан с нападенията на хутите срещу търговски кораби, предизвика значително увеличение на цените на морския транспорт. Това има директно въздействие върху глобалните доставки и може да доведе до повишаване на цените на стоките в Европа и по-специално в България.

От ноември миналата година цените на морския транспорт са скочили с 300%, в резултат на действията на йеменските бунтовници в района на Червено море. Този ключов район, критичен за маршрута през Суецкия канал, е изправен пред сериозни предизвикателства. Анатоли Ангелов, експерт по морски транспорт, обяснява, че много от корабите вече избягват този маршрут, което води до удължаване на пътуването с над 8000 морски мили и добавя повече от три седмици към времето на доставка. Това налага допълнителни разходи, които в крайна сметка се поемат от клиентите на тези корабни линии.

Според доц. д-р Светла Бонева от УНСС, ако конфликтът продължи, това ще доведе до увеличаване на цените на потребителските стоки и производствените компоненти, внасяни от Азия. Тя посочва, че се очаква увеличение на стоките с 1-5%, тъй като една трета от международната търговия преминава през Суецкия канал. Възможно е цената на транспорта на контейнер да нарасне с около 1000 долара, ако се наложи обиколка около Африка.

Този конфликт не само засяга морските транспортни маршрути, но и потенциално влияе на глобалните цени на стоките. Подобни промени в транспортните разходи могат да имат дългосрочни последствия за региони като Балканите и Северна Африка, които са силно зависими от търговията през Суецкия канал.