Доц.Борислав Арнаудов: За да има конкуренция при пътническия жп транспорт трябват поне двама превозвачи по едно направление

снимка: Блоомберг

За да има справедлива конкуренция при пътническия жп транспорт трябва да има поне двама превозвачи по едно направление и те да оперират в еднакви условия. Това мнение изрази в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria доц. д-р Борислав Арнаудов, катедра „Икономика на транспорта и енергетиката“ към УНСС.

„Министерството иска стратегически да раздели жп мрежата на три лота – двете „дълги рамена“ до Варна и до Бургас, и останалата част. Разделянето на лотовете ще стане реално през 2026 г. Логиката е държавата да отдели субсидия и осигури подвижен състав и депа за този, който спечели лота, което означава, че БДЖ би трябвало да не обслужва по това направление“, отбеляза той.

По думите му другият вариант е самият частен превозвач да „прави нов влак“ по същото направление без субсидия и това, според него, ще бъде по-реална и справедлива конкуренция.

„Ако по едно направление оперира само частен превозвач, той ще бъде облагодетелстван от субсидията, ако бъде допуснато и БДЖ да превозва пътници по това направление, то това трябва да стане на напълно пазарен принцип“, коментира Борислав Арнаудов. И добави, че в момента влаковете са неефективни, но железопътните пътнически превози са социална услуга и даде за пример национализации на железници по света.