Договори на стойност близо 1 млрд. лв. за подържане на пътища

Договорите, струващи близо 1 млрд. лв., обхващат както текущо поддържане и почистване на сняг, така и основни ремонти – дейности, включени в обхвата на търговете от служебната власт.
Снимка: Istockphoto

Противоречащи на указанията на новата власт, от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) са подписали договори за поддръжка на пътищата с компании, определени от служебното правителство на Румен Радев. Решенията за спиране на тези поръчки, обосновани от министъра на регионалното развитие Андрей Цеков с множество нарушения, бяха взети миналата година. След серия от жалби и решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в полза на и компаниите, и АПИ, агенцията отмени предишното си решение и по време на коледния период сключи четиригодишни договори с компаниите, определени от служебното правителство.

Въпреки че договорите бяха подписани на 22 декември, те бяха публикувани едва на 24 януари след медиен интерес, разкрит първо от mediapool. Договорите, струващи близо 1 млрд. лв., обхващат както текущо поддържане и почистване на сняг, така и основни ремонти – дейности, включени в обхвата на търговете от служебната власт.

Голяма част от търговете са били свързани със собственици на големи компании, досегашни партньори на властта и АПИ, а също така и свързани със спорните инхаус процедури свързани със строителството на АМ „Хемус“ . Въпреки промените в собствеността и управлението на свързаните компании, процедурите продължиха да предизвикват въпроси относно прозрачността и законосъобразността им.

През февруари 2023 г., предишното ръководство на АПИ започна процедури за поддръжка на пътищата с обща стойност от 3.6 млрд. лв., които включваха и основни ремонти. Тези процедури бяха спорни и предизвикаха конфликт между пътния бранш и държавата, оставяйки наследство от неплатени сметки и недовършени проекти.

Когато редовното правителство зае властта, те започнаха да оспорват процедурите и възложиха одит, който показа наличие на ограничителни критерии и изисквания, създаващи възможности за неефективно изразходване на публични средства. Въпреки прекратяването на по-голямата част от тези процедури, АПИ продължи с нови търгове, които също предизвикаха множество жалби и спорове в КЗК.

Решението на АПИ да отмени своето решение за прекратяване и да сключи договорите преди решението на КЗК подчертава сложността и спорната природа на тези поръчки. Въпреки медийното внимание и публичната значимост на темата, както министърът, така и ръководството на АПИ не предоставиха ясна информация относно текущите събития и решения.

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…