Договори на стойност близо 1 млрд. лв. за подържане на пътища

Договорите, струващи близо 1 млрд. лв., обхващат както текущо поддържане и почистване на сняг, така и основни ремонти – дейности, включени в обхвата на търговете от служебната власт.
Снимка: Istockphoto

Противоречащи на указанията на новата власт, от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) са подписали договори за поддръжка на пътищата с компании, определени от служебното правителство на Румен Радев. Решенията за спиране на тези поръчки, обосновани от министъра на регионалното развитие Андрей Цеков с множество нарушения, бяха взети миналата година. След серия от жалби и решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в полза на и компаниите, и АПИ, агенцията отмени предишното си решение и по време на коледния период сключи четиригодишни договори с компаниите, определени от служебното правителство.

Въпреки че договорите бяха подписани на 22 декември, те бяха публикувани едва на 24 януари след медиен интерес, разкрит първо от mediapool. Договорите, струващи близо 1 млрд. лв., обхващат както текущо поддържане и почистване на сняг, така и основни ремонти – дейности, включени в обхвата на търговете от служебната власт.

Голяма част от търговете са били свързани със собственици на големи компании, досегашни партньори на властта и АПИ, а също така и свързани със спорните инхаус процедури свързани със строителството на АМ “Хемус” . Въпреки промените в собствеността и управлението на свързаните компании, процедурите продължиха да предизвикват въпроси относно прозрачността и законосъобразността им.

През февруари 2023 г., предишното ръководство на АПИ започна процедури за поддръжка на пътищата с обща стойност от 3.6 млрд. лв., които включваха и основни ремонти. Тези процедури бяха спорни и предизвикаха конфликт между пътния бранш и държавата, оставяйки наследство от неплатени сметки и недовършени проекти.

Когато редовното правителство зае властта, те започнаха да оспорват процедурите и възложиха одит, който показа наличие на ограничителни критерии и изисквания, създаващи възможности за неефективно изразходване на публични средства. Въпреки прекратяването на по-голямата част от тези процедури, АПИ продължи с нови търгове, които също предизвикаха множество жалби и спорове в КЗК.

Решението на АПИ да отмени своето решение за прекратяване и да сключи договорите преди решението на КЗК подчертава сложността и спорната природа на тези поръчки. Въпреки медийното внимание и публичната значимост на темата, както министърът, така и ръководството на АПИ не предоставиха ясна информация относно текущите събития и решения.

автобус с деца катастрофира
Автомобилен транспорт

Автобус с деца катастрофира до Търговище

юни 14, 2024

Автобус с деца е катастрофирал близо до Търговище. Няма пострадали деца при инцидента. Катастрофата е станала малко след 12:00 ч., като автобу…

Влак на бдж
ЖП транспорт

Пътнически влак дерайлира

юни 11, 2024

Затруднено е движението на влаковете, които преминават през Подбалканската железопътна линия поради излизане от релсите на локомотив и дв…