Брюксел (AP) – Европейският съюз започва да налага мита върху вноса на електрически превозни средства от Китай, след като преговорите между Брюксел и Пекин не доведоха до решение на търговския спор.
Електромобилите станаха основна точка на напрежение в спора за влиянието на субсидиите от китайското правителство върху европейския пазар и увеличаващия се износ на зелени технологии от Китай към ЕС.
“С тези пропорционални и целенасочени мерки, ние защитаваме справедливите пазарни практики и европейската индустриална база,” каза изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия Валдис Домбровскис.
Според Комисията продажбите на китайски електромобили в ЕС са нараснали от 3.9% през 2020 г. до 25% през септември 2023 г., като тези автомобили често предлагат по-ниски цени от европейските.
Наложените мита варират: 17% за BYD, 18.8% за Geely и 35.3% за държавната SAIC. Volkswagen и BMW, ще плащат мито от 20.7%, докато за Tesla е определена ставка от 7.8%.
Китайското министерство на търговията се противопостави на мерките, наричайки ги „протекционистки“ и „несправедливи“, като подчерта, че ще продължи да защитава правата на своите компании.
Опозиция от Германия
В Германия, водещата икономика на ЕС и дом на значими автомобилни производители, се появи опозиция срещу тези мерки. Хилдегард Мюлер, ръководител на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), посочи, че мярката е “препятствие за свободната търговия” и предупреждава за потенциална търговска война.
Митата влизат в сила от полунощ, според говорителката на ЕС Ариана Подеста. Европейската комисия твърди, че Китай е увеличил дела си на европейския пазар благодарение на субсидии, включващи евтина земя, намалени цени на батерии и литий, данъчни облекчения и лесно финансиране.
Бързият ръст на китайския пазарен дял буди притеснения, че това може да застраши способността на ЕС да произвежда свои зелени технологии и да постави под риск работните места на милиони хора в автомобилната индустрия.