Фалират БДЖ, за да се облажат автопревозвачите

 

Агенцията по приватизация е пуснала процедура за продажба на "Товарни превози" за над 100 млн. лв., мераклии обаче няма, коментираха пред BIG5.BG от транспортно министерство

Силно лоби на автопревозвачи е одобрило вариант "Б" на замислената в Министерство на транспорта схема за фалита на БДЖ, научи BIG5.BG от достоверен източник. Целта е тотално приключване с холдинга и конкретно с "Товарни превози". Засега се оказва, че към другата структура на жп холдинга "Пътнически превози" никой няма интерес. Само преди седмица изпълнителният директор на БДЖ Холдинг ЕАД Владимир Владимиров се похвали, че почти половината от задълженията на компанията вече са върнати. Какво ще се случи обаче с останалите около 400 млн. лв не е ясно.

Първият спасителен вариант за холдинга е продажба. В момента от агенцията за приватизация е пусната процедура за продажба на "Товарни превози" на БДЖ, а според оценката цената е над 100 млн. лв.  Продажбата обаче е малко вероятно да се случи, защото дълговете, натрупани от Товарни превози към банките, се водят на холдинга. Така вариант "Б" за фалита бил най-изгоден. От няколко месеца из коридорите на транспортното министерство усилено се коментира за обявяване на несъстоятелност на БДЖ.

"При обявяването на фалита започва разпродажбата на активи. И тогава идва звездният час на мераклиите. Всеки ще се купува кой каквото му трябва на интересни цени. Оценка не се прави, защото влиза синдик и той разпродава", обясниха пред BIG5.BG от министерството.

Спасение в продажбата на "Товарни певози" отдавна няма. Спряганият за купувач Валентин Златев вече не е кандидат да се сдобие с жпкомпанията. Желанието и на Христо Ковачки отдавна е изпарено. От няколко години енергийният бос има лиценз за оператор и сертификат за безопасност за собствен жп -транспорт. Въглищата си Ковачки превозва със собствени влакови композиции. Олигархът плаща единствено на Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) за ползването на жп трасето.

От ликвидирането на БДЖ най-голям интерес имат автомобилните превозвачи. Те имали и голямо лоби в Министерство на транспорт и в правителството. Затова и вариантът с фалита напълно ги устроива. Сред най-мощните автопревозвачи са и дружествата на Котараците, както и пловдивската ПИМК, която има над 1600 камиона и е собственик на транспортната Ай Пи Транс.

Всъщност ако операцията по несъстоятелност на БДЖ се реализира, то тя ще е изпипана с бели ръкавици. Така държавата ще се освободи от сериозен финансов ангажимент, а автопревозвачите ще са новите монополисти в товарните превози.

Само за година БДЖ е затворило около 60 гари за натоварване, което е сериозен удар върху малкия и среден бизнес. В момента, за да се открие вагон за товарене, клиентът трябва да плати по 150 евро на вагон плюс всички останали такси за услугата, разказаха търговци на сторителни материали. Товарни превози на БДЖ вече са вдигнали и цените по тарифа с 20%, което окончателно е изгонило много клиенти – от средния и малкия бизнес. Така всички разочаровани от БДЖ се начосват към частните жп оператори. Съвсем скоро обаче цялата работа на товарните превози в страната ще се преориентира към автомобилния транспорт, прогнозираха високопоставени служители от транспортното министерство.

Източник: http://big5.bg, 05.04.2016г.