Германия е готова да блокира отново забраната на двигатели с вътрешно горене за камиони

Германия се готви да бламира нов транспортен закон на ЕС, въпреки първоначалните  индикации за споразумение, съобщава Euractiv. Либералната партия FDP блокира споразумението за предложените нови стандарти за CO2 за камиони, което би довело до драстично намаляване на броя на дизеловите камиони.

След като постигнаха споразумение с Европейския парламент, представителите на страните от ЕС искат да гласуват новите стандарти за CO2 за тежкотоварни превозни средства, като камиони и автобуси.

Не е ясно обаче дали ще бъде постигнато мнозинство за закона, тъй като Германия ще се въздържи от гласуване, според източници от индустрията.

Трипартийната коалиция на Германия има вътрешни правила, според които правителството се въздържа от всеки закон на ЕС, когато коалиционните партньори, включително социалдемократите, Зелените и либералната FDP  не могат да намерят обща позиция.

Въздържането на Германия беше предизвикано от ръководеното от FDP министерство на транспорта, каза източникът, докато министерството на околната среда, ръководено от зеления министър Щефи Лемке, подкрепи сделката.

Без Германия мнозинството за закона зависи от подкрепата на Италия, тъй като се очаква няколко по-малки държави също да гласуват против закона. Преди това Италия призова за механизъм, който да увеличи броя на разрешените камиони с двигатели с вътрешно горене, тъй като твърди, че използването на алтернативи на изкопаемите горива трябва да бъде отразено в целите.

Споразумението, сключено през януари, ще доведе до намаляване на средните емисии на CO2 от нови камиони с около 90% до 2040 г., с междинни цели от -45% до 2030 г. и -60% до 2035 г.

Според проектозакона емисиите се измерват само в ауспуха, което означава, че производителите ще трябва да продават предимно електрически или водородни камиони.

Според FDP това не би позволило достатъчна технологична свобода, тъй като партията подкрепя продължаването на превозните средства с двигатели с вътрешно горене, за които те твърдят, че могат да работят със синтетични горива, известни като електронни горива. „Както знаете, ние в FDP подкрепяме технологичната отвореност и искаме да направим възможно алтернативните горива – всички онези, които се разглеждат като алтернативни горива съгласно Директивата за възобновяема енергия – да се използват за тежкотоварен транспорт, “, каза Ян-Кристоф Йотжен, член на FDP в Европейския парламент, пред Euractiv. „Това е, така да се каже, линията на FDP, която представляваме в [Европейския] парламент“, каза той, добавяйки, че германската правителствена коалиция все още е във вътрешни преговори за намиране на обща позиция. Говорител на германското министерство на околната среда каза пред Euractiv в понеделник, че „точките, представени от Германия през последните няколко месеца, са взети под внимание до голяма степен и не са включени точки, които противоречат на позицията на Германия“. „Тъй като резултатът от тристранната среща съответства на мандата, даден от Съвета, одобрението може да се приеме засега“, добави той.

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…