БДЖ е изправено пред финансов крах – преговорите с кредиторите са в застой
Ситуацията около БДЖ става все по-критична. Държавният железопътен превозвач трябва да осигури 76 млн. лв. в рамките на 45 дни, за да покрие просрочени задължения по втория облигационен заем. Ако това не се случи, кредиторите ще направят целия заем от 168 млн. лв. изискуем.
Кредиторите, сред които са FMS Wertmanagement, KA Finanz, DEPFA, БНП Париба и КТБ, вече взеха решение да се пристъпи към разпродажба на активи на БДЖ. Под удар попадат:
- 25 дизелови мотриси „Сименс“
- 3542 товарни вагона
Финансови загуби и тежко състояние
БДЖ продължава да трупа огромни загуби. За първото тримесечие на 2024 г. железниците са на минус с 14,4 млн. лв., а за цялата 2023 г. загубите възлизат на 9 млн. лв.
Основният проблем е звеното „БДЖ – Пътнически превози“, което миналата година е отчело загуби от 12,4 млн. лв., въпреки че през предходната година е било на печалба с 2 млн. лв.
Товарното звено „БДЖ – Товарни превози“ отчита печалба от едва 4,3 млн. лв. за 2023 г., което е крайно недостатъчно, за да покрие огромните дългове.
Общите дългове на „Холдинг БДЖ“ надхвърлят 600 млн. лв., което поставя железниците в изключително тежко положение.
Четири сценария за спасяване на БДЖ
Традиционно се обсъждат четири възможни изхода за спасяване на железниците:
Обявяване в несъстоятелност
- При този сценарий БДЖ може да се преструктурира, като управлението се поеме от синдик.
- Ако оздравителният план не постигне успех, ще се пристъпи към разпродажба на активи.
Приватизация на „БДЖ – Товарни превози“
- Средствата от продажбата могат да покрият част от дълговете на БДЖ.
- Опити за продажба вече бяха правени през 2012 и 2013 г., но и двата се провалиха.
Оптимизация на разходите и съкращаване на персонала
- БДЖ разполага с над 10 000 служители, като през 2023 г. са съкратени 451 души, но това не е достатъчно.
- Предлага се и преразглеждане на преференциите за билети за пенсионери, ученици и военни.
Разсрочване на дълговете и държавна помощ
- Правителството търси съгласие от Европейската комисия за отпускане на държавна помощ за БДЖ.
- Разрешение от ЕК обаче може да не дойде до края на годината.
Бъдещето на БДЖ остава неясно
Основният проблем на БДЖ е липсата на реформи и неадекватни управленски решения през последните десетилетия. Въпреки че преговорите с кредиторите продължават, железниците се нуждаят от спешна реформа, за да избегнат финансов колапс.
Без конкретни действия БДЖ ще остане в глух коловоз, а кризата може да доведе до масови съкращения и разпродажба на активи, които ще навредят на цялата жп инфраструктура на страната.