Християн Кръстев: Категорично не е опасно да пътуваш с БДЖ

С изпълнителния директор на БДЖ
ХРИСТИЯН КРЪСТЕВ
разговаря ДАРИНА КАХРАМАНОВА
 
– Господин Кръстев, в събота дерайлира влакът от София за Варна, с който пътуваха близо 160 души. Опасно ли е да се пътува с БДЖ?
– Категорично не е опасно да се пътува с БДЖ. Това, че се случи тежък инцидент, не означава, че е опасно. Ако анализираме случилото се чисто като граждани, загина само един човек – наш служител, за съжаление. При една автомобилна катастрофа загиват всички пътници, които са в колата, ако тя се движи с такава скорост. За щастие при нас имаше само пострадали.
 
– Какви са причините за инцидента?
– Все още причините не са окончателно изяснени. Когато разследващите комисии приключат работа, ще съобщят резултатите. Служители на “Холдинг БДЖ” също участват в разследването. За момента можем само да предполагаме. Като приключи следствието, ще е ясно със сигурност.
 
– Но вече беше съобщено, че най-вероятно става въпрос за човешка грешка. Имате ли информация какво точно се е случило?
– Разглежда се вариантът за човешка грешка. Този инцидент няма аналог. Не мога да си обясня защо машинистите не са възприели светлинния сигнал, че ще влязат в отклонение. Преди това според скоростомерната лента влакът се е движел със 110 км/ч. Намалил е преди входния сигнал на 98 км/ч и с тази скорост е влязъл в отклонението.
 
– Какви други версии се разглеждат?
– Разглеждат се всички версии. Прави се пълна проверка на всички съоръжения и техника, включително и състоянието на инсталацията на гарата. Проверява се как точно е светела сигнализацията, какъв е бил точно маршрутът, има ли скъсани пломби и др.
 
– Възможно ли е проблем с инфраструктурата да е довел до инцидента?
– Не мога да кажа, че има проблем в инфраструктурата. Този обект е пуснат преди два месеца. Бях на мястото и нищо такова не сме констатирали.
 
– В какъв срок ще приключи работа следствието?
– До края на тази седмица всичко ще бъде ясно.
 
– От началото на годината имаше няколко инцидента с влакове. Как се осъществява контролът, за да се гарантира сигурността на пътниците?
– Инциденти се случват, но причините са различни. Има контрол. Всеки влак се проверява от началната до крайната гара поне на две или три места. Всеки локомотив и вагон се проверява преди заминаването му на път. Ако е товарен, се проверява как е натоварен вагонът, как е укрепен товарът и др. Абсолютно всичко се проверява. Машинистите също се проверяват преди път – правят им се алкохолни проби, инструктаж.
За сравнение, в Западна Европа инциденти стават много по-често, независимо че имат невероятна техника за контрол.
 
– Освен инцидентите, на доста места се правят ремонти на жп инфраструктурата. Има ли отлив на пътници заради всички тези фактори?
– Единствено в Южна България има отлив на пътници заради многото прекъсвания, ремонтите и бавното пътуване по направленията от София до Пловдив и Бургас. Там има близо 1,5% отлив на пътници от началото на ремонтите. Надявам се, че след като приключат, потокът от пътници ще се възстанови. До пролетта дори имаше ръст на пътниците от 10 на сто спрямо миналата година. След започването на сезона на ремонтите обаче има спад.
 
– Колко време отнема пътуването от София до Бургас с влак в момента?
– Пътуването е увеличено с 2 часа заради прекъсванията и прекачванията на автобуси.
 
– Кога се очаква да приключат ремонтите?
– Последните проекти приключват през 2015 г. Например рехабилитацията на отсечката от Пловдив до Септември трябва да приключи в края на следващата година.
 
– Кога системата за онлайн продажба на билети ще може да се ползва по всички дестинации?
– Всеки момент ще подпишем договорите с фирмата изпълнител. Срокът за работата ѝ е два месеца, за да бъдат оборудвани всички гари. Така до Коледа системата ще бъде внедрена по места.
 
– Последното предложение към кредиторите по втория облигационен заем беше да се опростят 30% от дълговете, а останалото да бъде погасено за срок от 6 г. Има ли отговор от тяхна страна?
– Предстои среща с кредиторите тази седмица. Все още не е уточнено кога точно ще се проведе. Срещата ще бъде лично под ръководството на вицепремиера Даниела Бобева. Тогава се очаква да разберем какъв е отговорът им във връзка с последното ни предложение. Засега не са давали официален отговор. Поискаха да направим среща, на която да коментираме предложението ни.
 
– Има ли опити от страна на кредиторите да продадат близо 3400 товарни вагона и 25-те дизелови мотриси, както беше решено на общото им събрание през май?
– Няма нови действия. Нищо не са предявили след събранието. Вероятно няма да се стигне до продажба дори на товарните вагони. Всъщност няма нищо лошо с продажбата им да платим част от задълженията. Тези вагони в момента стоят по гарите и не се експлоатират. Реално те са разход за БДЖ, защото трябва да им се подсигури охрана. Включително плащаме за заети площи на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Предстои вагоните да бъдат оценени от независими оценител. Съмнявам се, че след това ще се появи купувач. Дори и да се появи, ще има интерес за не повече от 500 вагона.
 
– Какви са общите задължения на “Холдинг БДЖ” към днешна дата?
– Задълженията са стопени от 715 млн. лв на 580 млн. лв. Това стана само в рамките на година и половина и ситуацията се подобрява. Миналата седмица бяха платени 3 млн. лв. от задълженията, а само по втория облигационен бяха платени 12 млн. лв. в края на май.
 
– На какъв етап е схемата дълг срещу собственост, чрез която трябва БДЖ да намали задълженията си към НКЖИ?
– Вторият етап е подготвен. В момента плащаме данъците на имотите, които ще предложим на НКЖИ . До един месец ще бъдат готови документите по прехвърлянето. След това трябва да бъде взето решение на Министерския съвет.
 
– За какви имоти става въпрос?
– Най-различни имоти, които не са ни нужни. Сред тях има почивни станции, които не работят, сгради и съоръжения, които носят само разходи, включително сградите на “Транспортна полиция”. Чрез замяната ще бъдат погасени задължения в размер на 14 млн. лв.
 
– Какво става с намеренията на бизнесмена Христо Ковачки да регистрира своя компания за жп превози?
– Засега работим с него и все още не е получил лиценз.
 
– Как се развиват плановете за реорганизация на БДЖ? Ще има ли съкращения на служители?
– Няма планове да се прави преструктуриране, така че масово да бъдат съкратени хора. Дори в момента не стигат кадри. Има липса на специалисти по места. Университетите не подготвят такива специалисти и не сме назначили нито един млад инженер. Иначе преструктурирането е свързано със създаването на новото предприятие за ремонта. В момента се подготвя икономическата обосновка какво би се случило, ако го направим. Тя ще е готова през септември-октомври. Ако направим това предприятие, към него ще бъдат прехвърлени 1200 служители. Ще имат участие и двете дъщерни дружества на “Холдинг БДЖ” – “БДЖ – Пътнически превози” и “БДЖ – Товарни превози”. То ще бъде създадено с техен капитал като имоти, терени, сгради и съоръжения.
 
– Какви мерки вземате срещу кражбите на гориво?
– Вземат се мерки на всякакво ниво. Направихме цялостно обследване на системата за зареждане на гориво, вкл. бяха огледани местата, където се зарежда гориво и се правят ежедневни проверки по локомотивите. Там, където имаше констатирани нередности, е изготвен план-график да бъдат подменени колонките. Голяма част от тях са стари. Непрекъснато вземаме мерки. Лошото е, че има хора, които непрекъснато мислят как да крадат.
 
Източник: в.Труд
Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]

Въздушен транспорт

Летете пеша, бе!

Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично таксите за догодина. Ryanair ще преразгледа полетите си от София като маршрути и честотa Темата накратко Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично […]