И. Московски пред Фрог: БДЖ върви към фалит, НКЖИ плаче за проверка

 

Бившият транспортен министър исандидат за депутат от ГЕРБ Ивайло Московски коментира състоянието на двете огромни компании, които преди година му бяха подчинени. По думите му БДЖ «Товарни превози» върви към фалит, а във връзка с излезлите информации, че фирми на Пеевски са източвали НКЖИ, каза, че компанията трябва да бъде проверена.

Към края на полугодието загубите на БДЖ  „Товарни превози” са осем милиона. Ако сега загубите са 8 млн., това означава, че към края на годината ще са 14-15 млн., което на практика означава, че са фалирали. Тази загуба няма откъде да се покрие, поясни бившият министър.

Считам, че беше грешен подхода към приватизацията на „Товарни превози”, заради спора ни със синдикатите. Моят отговор към тях беше, че ако те са наистина голямо богатство, то трябва да има опашка от кандидати за тях, а само двама-трима зорлем се съгласиха да участват, каза още той.

 В „Пътнически превози” това, което успяха да сътворят за тази една година, е коренно  противоположно на схемата за оздравяване и преструктуриране на дружеството одобрено от Европейската комисия и Световната банка. Ние успяхме да минимизираме личния състав, да намалим губещите разписания. През последната година всичко е правено в обратна посока. Администрацията бе 70 души, сега са 500. Има допълнително 2-3000 души назначени в железниците без основания. Най-лошото е, че нямаше никаква приемственост. Мерките не си ги бяхме измислили ние. Дълго време всичко бе консултирано с ЕК и Световната банка. Ние всяка година намалявахме загубите на дружеството и от стотина милиона стигнаха до двадесет и няколко , разпали се кандидат-депутатът.

Успяхме да намалим текущите загуби и задълженията. Ако си спомняте те тиражираха, че са намалени 100 млн. дълговете на БДЖ. Откъде? 20 млн. останаха неразплатен трансфер от 2012 г. , имаше такива и от  2013, 35 млн. дълг се опрости срещу собственост от НКЖИ  по измислена от нас схема. Когато съкратихме хората, трябваше да им изплатим обезщетенията, а финансовият ефект от тези съкращения дойде по време последната година управление. Така че  управляващите и Орешарски си приписват тези 100 млн. Ако имат по толкова на година, няма да има нито един кредитор, който да ги притеснява. Ако обобщим, освен че направиха помен с чужда пита, сътвориха и щети. Вместо да продължат оптимизацията на персонал и личен състав, на влакове и инвестиране в подвижния състав, те допълнително раздухаха щата. Ние бяхме подготвили дейност „Почистване” да излезе от системата, те там са назначили 300-400 човека, припомни Московски.

Той коментира и информацията за злоупотреби в НКЖИ. Доколкото съм запознат с извършването на една аварийна поръчка, без да съм в компетенциите чисто технически,  знам, че  за да се констатира, че е необходим авариен ремонт се съставя комисия от 15-20 души от експерти, инженери по контактни мрежи, железен път и др. Те съставят огромна документация със снимки, анализи, лабораторни анализи и т.н. Това всичко се движи като пакет към ръководството на компанията и там се преценява дали да се вземе решение за аварийно ремонтиране на участък или не. Ако се вземе такова решение, тези документи идват за санкция при министъра. Ние подписваме, но не сме компетентни като инженерния състав, който си е казал думата, как да се процедира. Оттам-нататък чисто административно това се съгласува с комисията по обществени поръчки, която беше към министерството на икономиката и започва самото изпълнение. Вече при самото изпълнение  дали са допускани нарушения и дали са изхарчени повече пари отколкото струва самото съоръжение, трябва да си кажат думата компетентните органи. На документи всичко е о кей, но дали така е правено, не мога да кажа. През тази една година се случиха много неща.Трябва преценка и проверка от експертиза. Аз просто ви казах механизма за одобряване на аварийни поръчки, чрез който се твърди, че са отклонявани средства и се приема една такава поръчка. Общо взето трябва да се търси  мнението на самите комисии и експерти. Ако има информация, ако има данни, че са правени злоупотреби, трябва проверка.

„Абсурдно!”, това бе отговорът на Московски на въпрос дали ГЕРБ влияе на решенията на служебното правителство. В него има хора, които са по близки до Протестна мрежа и РБ. Единствените, с които се прави асоциация  с ГЕРБ са Румен Порожанов и Ваньо Танов. Но те са били експерти и преди ГЕРБ . Танов бе в БОП, Порожанов бе в министерството на финансите. Те са си били на ръководни постове преди нас. Та ГЕРБ няма и полза от това. Ако трябва да се изкажем експертно по дадена тема го правим, но решенията взема служебното правителство, категоричен бе Ивайло Московски.

Източник: http://frognews.bg, 28.08.2014г.

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]