Индия спаси кораба „Руен“, въпросите са повече от отговорите

к.д.п. Христо Папукчиев

На 16 март 2024 г. Военноморските сили на Индия (ВМС) проведоха широко медийно отразена спасителна операция на плаващия под флага на Малта кораб за насипни товари RUEN (ИМО: 9754903) в международни води край на Сомалия. В резултат на 40-часовата операция всички 35 пирати, които стоят зад отвличането на кораба на 14 декември 2023 г., са арестувани, а 17 членове на екипажа са спасени. По първоначални данни един член на екипажа е загинал по време на операцията, но по-късно това беше опровергано. Липсата на жертви е похвална, като се има предвид, че пиратите очевидно са стреляли по индийските военни.

Спасителната операция се провежда след прехвърлянето на кораба за насипни товари от пиратите на неизвестно място край бреговете на Сомалия през седмицата на 11 март 2024 г. индийските военно морски сили прехваща плавателния съд, след като го следи прикрито  от момента на отвличането му.

Индия се ангажира със сигурността на Аденския залив и Арабско море и демонстрира готовност да провежда операции на известно разстояние от субконтинента. Това не само им позволява да излъчат силно послание за ангажимента си да подкрепят дейността на международната общност, но и да демонстрират сложността на съвместните си операции не само на партньорите си, но и на основния си морски конкурент – Китай.

Сложността на операцията се прояви веднага, но също така беше излъчена от индийските медии след събитието. Въпреки че използването на няколко кораба, безпилотни самолети, самолет C-17 и десант на специални сили  около кораба издават сложност, способност и степен на сплашване, възможността за заснемане на филм с цел   пропаганда явно е била твърде добра, за да бъде пропусната. Освен това координацията на морското наблюдение с позициониране и идентификация и използване на безпилотни авиационни средства, специалните сили, военноморските и военновъздушните сили, комуникациите,  и окончателното изпълнение не е нещо, което се случва по прищявка, а изисква продължителна репетиция и изисква време и координация, особено между различните видове въоръжени сили. Предполага се, че подкрепата от военноморската мисия на Европейския съюз е продължила, докато ние очакваме, че собственият  разузнавателен капацитет на Индия е бил подсилен от САЩ.             

За Делхи  това беше възможност да покаже на международната общност своя морски капацитет  и зрялост в областта на проектирането на ефективно анти-пиратско противодействие, но най-вече на Китай, чиято собствена морска дейност по международните морски пътища за комуникация има съвсем друг оттенък.

Въпреки задълбочената разузнавателна картина, в която Индия явно работи, все още не е разкрито какво са се надявали да постигнат сомалийските пирати със злополучната си мисия. Къде са се насочили? Толкова ли са били зле информирани, че са смятали, че могат да извършват набези в Арабско море? Дали са разбирали, че се намират в международни води, или са направили ученическа грешка в географията и са смятали, че са защитени от своята икономическа зона? Какъв би бил резултатът от активно огнево противодействие на чужд военен кораб? Но също така, кой ги подкрепя? Дали е било просто сляп късмет, че са успели да свалят индийски дрон, или им е осигурена собствена разузнавателна подкрепа? Дали тези пирати действат самостоятелно, или са били подтикнати от съюзи с други държавни участници? Интересуваме се да разберем каквито и да било връзки с хутите и техните поддръжници, въпреки че един сомалийски експерт сухо ни посъветва: „Тези момчета ще направят всичко за пари и програмата им в повечето случаи спира дотук“.

Тази програма се отнася за другия заловен кораб – плаващия под флага на Бангладеш кораб за насипни товари ABDULLAH (IMO: 9745598), който наскоро беше отвлечен. Няма значение, че екипажът е мюсюлмански – пиратите ще атакуват всяка цел, която смятат, че ще им донесе приходи. Както и в случая с MV Ruen, Индия наблюдава този плавателен съд и можем да очакваме провеждането на подобни операции, ако ситуацията се усложни. В момента след отвличането служителите на индийските военно морски сили се опитаха да спасят кораба, но пиратите заплашиха живота на екипажа и индийските ВМС бяха принудени да се оттеглят. Индия демонстрира твърда решимост, но също така проявява чувствителност към правилата за възвръщаемост на собствеността. Правилното постигане на този баланс изисква зрялост.

Индия се изявява като отговорен международен партньор, а зрелостта на планирането и изпълнението на операцията срещу MV Ruen показва способността им за ефективна координация на операциите по много поразителен и ефективен начин. Индийските военноморски сили овладяха ситуация, която други не успяха да направят, и то на огромно разстояние от родните си пристанища. От своя страна пиратите поставят пред всички нас въпроси относно реалните си планове, възможности и подкрепа. На този етап не сме готови да приемем, че това е било случайно плаване по поръчка. Дори и в света на сомалийските пирати историята на MV Ruen няма особен смисъл, както и причината за пропадане на преговорите за искания откуп и благоприятно приключване на драмата.

Печална е статистиката, че през 2008-2011 г. повече моряци са загинали в резултат на непреки действия на военноморските сили при интервенции срещу пиратите, отколкото пряко от ръцете на пиратите. Затова и военните рядко предприемаха каквито и да било атаки, след като пиратите са овладели  и взели под контрол съответния кораб. Така че повторното завземане на кораб “ Руен“, при което изглежда, че екипажът не е пострадал въпреки нанесените материални щети по корпуса на плавателния съд от стрелба с едрокалибрени оръжия, трябва да се приветства като истински успех. Така че цялата заслуга е на участвалите индийски военнослужещи.