Ивайло Московски: От средата на 2018 г. роумингът със Западните Балкани ще падне с пъти

Марияна БОИКОВА

За тези 739 млн. лв. еврофинансиране за „Струма“ в Брюксел лично се намеси Борисов

– Г-н Московски, ЕК одобри финансирането на 40 км от магистрала „Струма“, това означава, че европарите вече са налице ли?

– Еврокомисията одобри апликационната форма (формуляр за финансиране – б.а.) за участъците Благоевград -Крупник, Кресна – Сандански и тунел „Железница“. Това означава, че тя е подготвена добре. С това решение се одобряват 628 млн. лв. средства от Кохезионния фонд на ЕС, националното съфинансиране е в размер на 111 млн. лева.

– А защо във фейсбук министърът на регионалното развитие Николай Нанков написа – отлична работа на Министерството на транспорта и на пътната агенция. Разбирам за пътната агенция, но какво направи Управляващият орган на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура44?

– Апликационната форма, след като се подготви от Агенция „Пътна инфраструктура“, идва в Управляващия орган. Ние първи я проверяваме, ако имаме забележки, я връщаме. След това отива в „Джаспърс“ (JASPERS е програма, която прави и независими оценки на проекти и е между Европейската комисия, ЕИБ и ЕБВР -б.а.). Там я проверяват и я изпращаме заедно в Брюксел, ЕК е последната инстанция. Ако Управляващият орган не е окей, проектът няма да получи дори държавно финансиране.

– Какви са следващите стъпки по тези лотове на магистрала „Струма“?

– Първо да ви обясня, след одобрението на Брюксел, облекчаваме държавния бюджет, защото досега строителството на тези участъци, което вече е в ход, ставаше с пари от него. Тези средства ще могат да бъдат възстановени от структурните фондове. А стъпките си следват, физическото изпълнение на тези участъци е в ход.

– Преди дни правителството даде разрешение Националната компания „Железопътна инфраструктура44 и ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура да подпишат договор за 800 млн. лв. за обновяване на жп линията Пловдив-Бургас – втора фаза. Защо?

– Това се налага, за да можем да стартираме изграждането и рехабилитацията на жп отсечки между Пловдив и Бургас до окончателното одобрение на проекта. Чакаме Брюксел да ни върне апликационната форма, имаме добрата индикация, че и тя ще бъде одобрена. Навлизаме в активна фаза на изпълнение на проектите, одобрени от Брюксел, което ги прави необратими. По „Струма“ при предишното си посещение в Брюксел лично премиерът Бойко Борисов се намеси, за да може по-бързо да бъде одобрена апликационната форма.

– А влиза ли в срок проектът за най-трудния участък на „Струма44 -двата пътя през Кресненското дефиле?

– Публичното обсъждане на доклада по ОВОС за проекта премина, Министерството на околната среда и водите издаде оценка за въздействие на околната среда, окончателно са одобрени двете направления – трасето от София към Кулата да е по сегашния път, а от Гърция към София пътят е на изток от дефилето, скоростта в този участък е до 80 км в час. Приели сме графика, който са ни представили като реалистичен.

– Преди седмица обявихте инициатива за падане на роуминга, кога ще стане това?

– За нас основна цел по време на българското председателство е да провокираме за целия ЕС цените на роуминга със страните от Западните Балкани да паднат. Но изпреварващо, до края на годината ще подпишем двустранни споразумения с държавите от Западните Балкани. Ще дадем 6 месеца срок на операторите да редуцират цените При пътуването ни до Струмица на 23 ноември за съвместните заседания на българското и македонското правителства ще подпишем първото споразумение. 250 000 българи ходят годишно в Македония, в България идват на година към 300 000 македонци. За 600 000 души е важно да не плащат по 6-7 лв. на минута за разговори. Ще бъдат редуцирани и цените за интернет и за всички мобилни услуги. Това ще е доказателство за реални стъпки за приобщаване на държавите от Западните Балкани.

– Каква е гаранцията, че като подпишете тези меморандуми, операторите ще се съгласят да намалят тарифите?

– Провели сме разговори и те са потвърдили съгласие за тези мерки.

– А телекомите от Западните Балкани?

– За момента имаме положително становище от колегите.

– Кога ще може да се плаща по-малко и с колко?

– Надяваме се от средата на 2018 г. да има намалени цени. Държавите от Западните Балкани имат тарифи помежду си, доста приемливи са. Идеята е те да важат и за България.

– Някакво число ще кажете ли?

– Роумингът няма да падне изцяло. Нямам право да казвам числа, операторите ще ги кажат, но в пъти ще паднат цените.

– Бяхте казали, че до края на годината може да бъде обявена процедура за купуване на нови влакове.

– Да, така е. Поръчката е първият етап от обновяването на подвижния състав на „БДЖ-Пътнически превози“.

– Колко и какви видове ще бъдат купувани, вероятно ще бъде на етапи? За какъв период от време и с какво финансиране?

– Предвидили сме купуването на 41 мотрисни влака, разделени на 3 типа – за дълги, кратки разстояния, крайградските зони. както и за регионални превози. След доставката им оперативните разходи ще спаднат с 15%, което е 35 млн. лв. на година. С това ще поставим началото на цялостното обновяване, като в следващ етап планираме да закупим още 43 влака. Доставката ще се прави поетапно в рамките на 5 години. Изплащането на новите влакове ще бъде с капиталовия трансфер на дружеството, което, както знаете, досега отиваше за погасяване на стари задължения. Плановете ни са това да стане в рамките на 10 г.

– През 2023 г. ще са построени жп линии за по-високи скорости – към 160 км, ще има ли тогава влакове, които могат да развиват такива скорости?

– Очакванията ни са това да стане по-рано, всичко зависи от това как ще протече процедурата. Реалистично е през 2020 г. да бъдат доставени първите нови 13 влака.

 

24 часа