Изоставени кораби в пристанища Варна и Бургас

 

В момента в пристанище Варна са изоставени от собствениците си 5 кораба с общо 35 души на борда. На моряците не са плащани заплати и те не знаят какво да предприемат. Директорът на морската администрация капитан Валентин Енчев обясни, че от администрацията нямат правомощия за справяне с възникналите от фалитите проблеми, а рисковете не са малко. Включително има риск при спиране на електрозахранването на кораба да се развали допълнително техника и дори да се разпространят болести.

Оказва се, че кораби в подобна ситуация има в много пристанища по света. Във Варна обаче броят им е цели пет, докато в Бургас е само един. Причината е лошото финансово състояние на корабособствениците. Когато един плавателен съд влезе в пристанището се проверява и дали са изплатени заплатите на екипажа. Ако има забавяне на възнагражденията местната морска администрация е длъжна да задържи кораба. Така моряците се оказват без пари, без редовна доставка на храна, вода и на медикаменти и са в затруднено положение месеци наред.

На борда на произволно избран кораб е имало 18 членен екипаж. Сега моряците са само четирима.„Към днешна дата не съм получил нито копейка, нито аванс, нито заплата, а от шест месеца съм на борда на кораба. Семействата ни разчитат на тези пари. Когато успеем да се свържем с тях, им казваме само: „Потърпете още малко”, разказва мотористът Павел Маркитан. „Всеки един от тези екипажи е осигурен временно, за няколко дни, за няколко седмици и всичко се работи седмица за седмица”, обяснява кап. Валентин Енчев от дирекция „Морска администрация”.„За прехраната ни помагат понякога и от Украинския моряшки синдикат, но по-често хората тук помагат с каквото могат”, казва капитан Сергей Королков.Много от моряците са се отказали да чакат и си тръгнали на свои разноски. Останалите таят надежда, че все пак ще си получат парите.„Ще седим тук, докато ни платят. На кораба “Навахо” са нарушени и международните изисквания да има минимален брой екипаж, тъй като са налични само четирима моряци.

Очакват се в края на следващата година ще влезе в сила промени в Морската трудова конвенция, които ще гарантират закрила на моряците в подобна ситуация и ще задължат корабособствениците да застраховат моряците за възникващите при фалити проблеми. Останалите на борда на задържаните кораби обаче не са сигурни ще оцелеят ли дотогава. Морското право предвижда държавата да придобие право на собственост върху изоставен на територията й кораб , но това е свързано с много тежки съдебни битки. Към момента България не е задействала подобна процедура. Очаква се от средата на следващата година да влязат в сила промени, които.

Източник: Нова Телевизи 

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]