Пристанищният wi-fi – жертвa на данък „Обществено мнение“

Михаил Рангелов

 

Ако може с нещо да се запомни месец март, то определено това ще бъдат спрените от премиера Борисов обществени поръчки. Като процесът се разпространи като пожар през различните министерства и ведомства, които също последваха премиерския почин и спряха къде по-големи, къде по-малки тръжни процедури и конкурси.

Не остана назад и транспортното министерство, където също бяха спрени поръчки на няколко държавни предприятия. За съжаление се оказа, че покрай сухото гори и суровото. На 12 март набедения за социалист енергиен милионер и политик Георги Кадиев публикува във фейсбук страницата си: "Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" ще изгражда wi-fi мрежа за 6 млн. лева на пристанище Варна и пристанище Бургас.
Ашколсун.
Борисов, отменяй!"

Разбира се, това определение е толкова точно, колкото и ако Кадиев би обяснил бизнеса си като: "Жена ми изнася ток с кошници за Турция". Въпреки това транспортния министър Ивайло Московски прекрати поръчката.

Каква всъщност е целта на целия проект и за какво са предвидени тези 6 млн. лева?

Ако процедурата е успешна и доведена докрай, всички български черноморски пристанища с национално значение ще получат обща безжична комуникационна система. Идеята е на базата на Wi-fiдостъп пристигащите кораби да могат да се включат в нея, документите им да бъдат обработени по електронен път и в общи линии да бъде извършено безжично обслужване на едно гише. Идеята е проста и заменя бумащината, в която затъват капитаните на пристигащите кораби, които губят не часове, а дни в процедури и технологии за обработка на документите от средата на миналия век.

О, да и като стана дума за премиера Борисов – който се похвали, че сме стигнали и задминали румънците – ами, здрасти – не сме. Пристанище Констанца има безплатен wi-fi интернет достъп от доста време, а в България такава опция няма на нито едно пристанище.

Не може в страната, която е в челната шестица по скорост на Интернет в света  туристите от пристигащите круизни кораби да ходят да търсят интернет кафета, вместо да разглеждат забележителностите, а да си четат мейловете после на спокойствие в каютата на кораба. "Може България да не бе най-красивата страна, която сме виждали, но със сигурност има много интересни неща за разглеждане. Това, което можем да препоръчаме е безплатен достъп до интернет за пътниците на кораба докато има престой в пристанището", пише в обзора на черноморския си круиз Каролин Кей, публикуван в британския вестник "Бъртън мейл".

Но да се върнем на самата поръчка. Обявената прогнозна стойност е 6 млн. лв., като никой не може да каже със сигурност дали това е много или малко. Защото става дума за изграждане на безжично покритие на територия колкото на голям български град. Която при това трябва да има достъп в морската акватория, за да може да се използва от корабите на рейда, които да си обработят документите, преди да влезнат в пристанището.

Има изграждане на техническа инфраструктура, изработка на софтуер за системата, на които, признавам си, не мога да дам количествена оценка. Има обаче достатъчно фирми в България, които биха могли да свършат изпълнението на задачата по такъв начин, че да има достатъчно оферти и да се получи и по-ниска цена на изпълнение. Само за справка – един от доставчиците на интернет във Варна предлага безжични услуги, чиято мрежа покрива няколко пъти по-голяма територия от изискваната в спецификациите.

Разбира се една от неофициалните причини, която се споменава за спирането на поръчката е фактът, че половината пристанища, на които ще се пуска системата (и респективно безплатния интернет) вече са концесионирани. При това от фирми свързани с известни бизнесмени – Кирил Домусчиев, Делян Пеевски, варненския холдинг "Химимпорт". Само че точно тези хора едва ли имат нужда от безплатен интернет от държавата – по-скоро той би им попречил. Защото с въвеждането на безжичната информационна система ще може много по-лесно да се контролират преминаващите през пристанищата товари и пътници. Пък и да се следят трафични данни ако щете. И наистина да помогне за борбата с контрабандата.

И е нормално ДП "Пристанищна инфраструктура" да инвестира за подобряване на пристанищното обслужване, защото точно те прибират пристанищните такси за обслужване от корабособствениците. Печалбата за концесионерите е косвена – при по-добро обслужване и съкратено време за процедурите, през пристанищата им ще могат да преминават повече кораби. Което от друга страна означава пък по-високи концесионни такси за държавата. Така че току виж се оказало, че споменатите 6 милиона лева не само, че няма да бъдат загубени, а биха се изплатили чрез косвени приходи само за няколко години.

Разбира се крайното решение за поръчката е в ръцете на премиера Борисов и на транспортния министър Московски. Можем само да се надяваме на преразглеждане на решението. Защото ще е жалко инициативите на едно от малкото работещи държавни предприятия да паднат жертва на данък "обществено мнение". В противен случай премиерът да си назначи Кадиев за отговорник по спирането на обществените поръчки. И да закриваме държавата за по-лесно.

ЖП транспорт

ВТУ „Т. Каблешков“ откри новата учебна година с иновативна лаборатория

На 14.09.2020г., в рамките на тържеството по случай откриването на новата академична учебна година, във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ бе официално открита специализирана лаборатория по “Технически средства за управление […]

ЖП транспорт

Освобождават жп операторите от инфраструктурни такси

Представителите на държавите членки в Съвета се споразумяха за мандат във връзка с предложението за даване на възможност на страните да подпомогнат сектора чрез освобождаване на железопътните дружества от определени инфраструктурни такси. Същевременно […]