Кабинетът ще концесионира Интермодалния терминал в Пловдив за 27 години

Кабинетът прие на вчерашното си заседание решение за откриване на процедура за предоставяне на концесия за услуга върху Интермодален терминал-Пловдив за срок от 27 години. Концесионерът ще бъде определен чрез открита процедура. Целта била да бъдат привлечени частни инвеститори за поддръжка и развитие на транспортната инфраструктура, както и да се оптимизират услугите по обработка на товари.
Интермодалният терминал в Пловдив е сред обектите на Министерството на транспорта , информационните технологии и съобщенията, предвидени за концесия. Принципалът избра в края на миналата година "Алкор" ООД, София, за изпълнител на концесионните анализи за предоставяне на концесия върху Интермодалния терминал в Южен централен район на планиране в България – Пловдив.
Терминалът за интермодални превози се изгражда от "Трейс груп" с еврофинансиране по програма "Транспорт" в района на гара Т. Каблешков, част от жп възел Пловдив. Крайният срок е 6 декември, възложител е НКЖИ, а бюджетът е 14 млн. лв.
Изграждането на терминала започна през юни 2015 г. Тогава от властта обявиха, че след реализация на проекта ще бъдат привличани товари за превоз от автомобилния към железопътния транспорт, ще бъде намалено времето за транспорт на контейнери, ще има по-висока сигурност на превозите.
Очакванията са товарооборотът на железниците да се повиши. Терминалът е възлово място – там се пресичат връзките към турската граница и направлението София-Бургас. Той е на площ от около 70 000 кв. м, има терминална площадка за товаро-разтоварни операции на контейнери от вагони на автомобил и обратно, площадка за складиране на контейнерите, площ за повредени контейнери и техника, специални места за хладилни товарни единици, административна сграда за обслужване на клиенти, площи за митничарски контрол и склад, паркинги, контролно-пропускателен пункт.
До момента единствено най-големият превозвач у нас – пловдивската компания ПИМК, публично е заявила намерението си да участва в концесионната процедура. Това стана в началото на септември при организирането на форум, който се проведе в Пловдив с участието на министъра на транспорта Ивайло Московски . На него Московски обяви намерението на правителството да даде на концесия терминала, което вече е факт.
Решението за концесия идва след като в изграждането на терминала бяха инвестирани 12.3 млн. лв. Половината от сумата бе предоставена от оперативната програма "Транспорт" 2007-2013 г. Терминалът е в активите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Аргументът й да го даде на частен оператор е, че това не е свойствена за държавната компания дейност, казаха от НКЖИ, цитирани от Mediapool.