Кредиторите на БДЖ нищо не могат да продават- изпадат в цугцванг

Кредиторите на "Холдинг БДЖ" изпадат в цугцванг (б.а. – термин от шахмата, който означава липса на полезен ход). Причината е, че на пазара липсват купувачи на товарни вагони и дизелови мотриси, особено втора ръка. Както "Стандарт" вече писа, на извънредно общо събрание на 26 май част от кредиторите на "Холдинг БДЖ" гласуваха да бъдат открити процедури за разпродажба на 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро" и 3407 стари товарни вагона. Те са обезпечение по Втория облигационен заем от 120 млн. евро, който банков синдикат отпусна по време на кабинета "Станишев" за ремонт на товарни вагони и револвиране на стари кредити. Членове на синдиката са германската банка FMS Wertmanagement (която наследи германо-ирландската DEPFA), австрийската KA Finanz, белгийската Dexia, BNP Paribas и КТБ.
 
Проблемът е, че поради свития обем превози на стоки търсенето на товарни вагони е слабо. С много усилия за 3-4 години биха могли да бъдат продадени около 500 от 3407-те вагона, смятат експерти. Самите вагони са амортизирани и висят от години по коловозите на НКЖИ. Цените им са между 10 и 20 000 лв. за брой в зависимост от състоянието им. Купувачът обаче трябва да инвестира двойно за обновяването им. Вече се прави оценка на дизеловите мотриси "Сименс". Според експерти остатъчната им стойност е между 3 и 4 млн. лв. съответно за 3- и 4-вагонните композиции. Интерес към мотрисите проявяваше частната унгарско-австрийска жп компания GySEV/ROeEE. Така кредиторите са наясно, че с евентуална продажба на вагоните и мотрисите ще покрият под 70% от вземанията си от близо 170 млн. лв., от които 76 млн. са просрочени.
 
9 млн. лева плати холдингът през май
 
9 млн. лв. текущи задължения изплати на облигационерите "Холдинг БДЖ" през май, съобщиха от ръководството му. През юни предстои падеж към най-големия кредитор – германската банка KfW. Вече повече от година БДЖ редовно плаща всички текущи задължения, похвалиха се от там. Миналата година холдингът плати към финансовите кредитори над 39 млн. евро – с 15 млн. евро повече от 2012 г. Заедно със сделките "дълг срещу собственост" през 2013-а БДЖ намали дълговете си с над 102 млн. лв. Около 55 млн. лв. са падежите към финансовите кредитори тази година, съобщиха още от БДЖ. От там бяха категорични, че не тече никакъв 45-дневен срок за изплащане на дълга по Втория облигационен заем, тъй като кредиторите не са отправили официално предупреждение за обявяването му за предсрочно изискуем. А дори и да изпратят такова, с тяхно решение срокът може да бъде удължаван многократно, обясниха от БДЖ.
Източник: www.standartnews.com
Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]

Въздушен транспорт

Летете пеша, бе!

Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично таксите за догодина. Ryanair ще преразгледа полетите си от София като маршрути и честотa Темата накратко Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично […]