Край на монопола на БДЖ

Вече всеки превозвач от страна от ЕС ще може да кандидатства за пътнически превози по българските линии. Това става възможно чрез последните промени в Закона за железопътните превози, приети от Народното събрание на второ четене в четвъртък (21 февруари). Текстовете са част от европейска директива за укрепване на управлението на жп мрежата и повишаване на конкурентоспособността в бъдещото единно европейско железопътно пространство. По европейски образец в закона са заложени и солени санкции при отказване на достъп до българската жп инфраструктура.

Промените са ключови, защото в момента БДЖ е единственият оператор, който има право да транспортира пътници на територията на страната. От дебатите в парламента обаче стана ясно, че този монопол ще бъде прекратен през 2024 година. Тогава изтича договорът, сключен между държавата и БДЖ за предоставяне на обществената услуга.

Превозът по различните линии ще бъде обект на открито състезание. Така че в един момент може да окаже, че от София до Бургас например ще ни превозва европейска компания. За потребителите това вероятно ще означава по-скъпи билети, но и превоз в модерни, бързи и сигурни влакове. От друга страна, 2024 година ще е ключова за БДЖ, тъй като тогава изтича и срокът, даден от Европейската комисия на правителството за финансиране на железниците чрез капиталови трансфери.