Кризата в Украйна ни налива €6 милиона през круизни лайнери

 

Приливна вълна от 26 развлекателни кораба ще докара над 30 хиляди туристи само в Бургас през този сезон
Гражданската война в Украйна и тежкото напрежение с Русия поднесоха хубав подарък на родните черноморски градове. През това лято се очертава приливна вълна от круизни туристи, които пристигат у нас с големи лайнери. Част от тях вече са акостирали в Бургас, Варна и Несебър.
Само за Бургас се очаква да пристигнат 26 кораба, които ще стоварят около 30 хиляди туристи. Това е огромно число за града, който доскоро въобще не фигурираше в маршрутите на този тип туристически обиколки. Сега обаче картината се променя.
До миналата година основните направления на круизните лайнери бяха Одеса и Ялта
От време на време те спираха в Несебър и Варна. Бургас беше подминавай и пренебрегван.
През това лято кризата между Русия и Украйна ще влее около 6 милиона евро в местната икономика и бизнес. Изчисленията са на базата на средните стойности на разходите на чужденците при спирка на родно пристанище . Справките показват, че те харчат около 200 евро на човек. При очаквани 30 хиляди пасажери това означава, че около 6 милиона евро ще излязат от джобовете на чужденците и ще отидат в местните търговци, заведения, магазини, увеселителни паркове и др. Сума, повече от прилична дори за град като Бургас. "Това за нас е манна небесна. Чакаме пасажерите с нетърпение, защото техните пари са добре дошли. Това е реалният туризъм.
Когато чужденецът си оставя парите в местния бизнес, това позволява на предприемачите да дишат и да разкриват нови работни места. Така се прави по света. У нас т.нар. ол инклузив туризъм буквално смазва дребните търговци и магазини", коментира за "168 часа" Николай Димитров, който има два магазина в централната част на Бургас.
Като цяло круизните туристи но посещават забележителности, нито преспиват в градовете
Те излизат за няколко часа и харчат основно за сувенири, дрехи и заведения. Именно този тип предприемачи са най-доволни от притока на богати чужденци.
Доволен от ситуацията е и изпълнителният директор на пристанище Бургас Николай Тишев . Младият мендиджър коментира, че круизният пик помага на всички.
"Действително 26 кораба за едно лято си е постижение -коментира Тишев. – Все пак да не забравяме, че отскоро имаме и нова Морска гара. Ефектът е добър за всички. Специално ние като пристанище вземаме по 6 евро на пасажер. Това е приход, който се отразява добре на финансите ни. Ставащото в Украйна помогна много, но ние също работим с туристическите агенции, рекламираме и менажираме дейността си.
Бургас има туристически потенциал, но той все още не е достатъчно развит. Не знам през следващата година как ще се развият събитията. Може и да има лек отлив, но като цяло ние работим в посока да печелим от круизния туризъм."
Градът получава нелоша финансова инжекция от туристите, които почиват на луксозните кораби. Самите те са хора с по-големи финансови възможности. Един тур в голям, просторен лайнер по Средиземно море за 2 седмици струва около 12 хиляди евро за едно семейство. Сумата обаче много варира и зависи от екстрите, каютата за настаняване, обслужването и др. Като цяло става дума за хора, които са свикнали на лукс и удобства. Пътуващите с круизни кораби обикновено го правят многократно.
В повечето случаи хората стават фенове на този тип туризъм.
Проблемът е, че по българските морски градове чужденците са заплашени от хитри търговци на валута, както и от нагли джебчии. През това лято вече има няколко инцидента с откраднати пари и документи на улицата.
Заради това туристическите компании вече наемат специални хора, които играят едновременно ролята на гардове и на наблюдатели за появата на крадци.
Първият кораб, който акостира в Бургас през това лято, беше Costa Deliziosa
Той е с дължина 294 метра, екипаж от 908 души и може да обслужва близо 3000 туристи. Размерите му са по-внушителни дори от тези на митичния "Титаник". Плуващият град ще спре в Бургас общо 6 пъти в рамките на летния сезон.
Costa Deliziosa е един от най-луксозните лайнери в света. Пищната му обстановка е сътворена от изящни материали като дърво зебрано и стъкло мурано.
Украсата е от популярни творби на Арналдо Помодоро
На кораба всичко е с категория пет звезди – обзавеждането, кухнята, бюфетите и елегантните барове.
Окото на туриста радват още басейните, Спа центърът и картините. Грях е, ако туристът си позволи да изпусне ориенталските ритуали с ароматни масла и специалните процедури, които се предлагат на борда на лайнера. Собствениците на возилото са помислили и за най-младото поколение.
«Бордът е оборудван със симулатор на Формула 1, последна генерация конзоли PlayStation и 4D кино. Това превръща кораба в пътуващ град. Возилото е сред малкото, които предлагат околосветски пътеществия. Но всичко хубаво си има цена.
Най-ниската терифа, която се иска за тур около земното кълбо, е близо 30 хиляди евро, а обиколката продължава над три месеца. Най-баровските пакети надхвърлят 100 хиляди евро на човек.
Три пъти ще спре в Бургас в рамките на това лято и елитният кораб Celebrity Constellation. C него парите и луксът трайно навлязоха по родните пристанища. Сега пред управителите и мениджърите остава въпросът как да задържат и през следващите години този тип пътешественици. " Всички работим по този въпрос
– казва Тишев. – Круизните туристи са ценни пасажери за всеки един град. Привличането на скъпи и големи лайнери обаче е комплексен процес, в който участват много страни.
Важен е и рейтингът на страната, в която те акостират. Виждате, че само за няколко месеца криза и конфликти и Украйна беше зачеркната, засега временно. България си остава спокойно място и ние трябва да използваме това предимство."
Най-важното, което един луксозен круизен кораб трябва да притежава, според експертите е качествена кухня. Добрата храна привлича повече туристи. Някои ресторанти на борда имат свои звезди "Мишлен" и предлагат невероятни гурме изкушения, приготвени от първокласен майстор готвач. Обикновено корабите имат по няколко ресторанта с различна националност. На върха на лайнера може да се насладите на френска кухня, а няколко етажа по-надолу да ви очакват бразилски специалитети. Обикновено плаващите градове разполагат и със собствени кафенета, сладкарници и магазини с най-различни лакомства, където ежедневно клиентите да се наслаждават на храната на борда. Последният писък на модата при екскурзиите са тематичните круизи. Всяка година редица агенции се надпреварват кой ще предложи по-атрактивна оферта на пътниците си. През 2012 г. тематичен круиз на тема "Здрач" предизвиква истинска сензация сред феновете на вампирската сага. На борда на лайнера освен ежедневни прожекции на поредицата туристите участвали в игри и се преобразявали като актьорите и героите от филма.
Храната също била изцяло тематична
Докато в "Здрач" круиза всичко е посветено на вампирите, корабната екскурзия "Дисни" е далеч по-невинна. Пътешествието с култовите анимационни герои е сред най-предпочитаното от млади семейства, за които забавленията на борда на кораба са неотменна част от пътешествието по море.
"Всяка година тематичните круизи изненадват с нови предложения и най-възрастните.
32-ма загиват на „Коста Конкордия" заради безотговорен капитан
Жестоките трагедии с луксозни лайнери, запазили се и до днес в историята, отказват редица ентусиасти да потеглят на мечтаното пътешествие. Историята на "Титаник" плаши туристите години наред, а след потъването на "Коста Конкордия" през 2012 г. експертите са категорични, че нито един огромен кораб не е напълно защитен от потапяне.
Морската катастрофа с "Титаник" се смята за най-жестоката корабна трагедия и си остава символ на човешката дързост и желание да надскочи собствените си възможности. Още в началото на XX век различни изследователи твърдят, че строежът на големи пасажерски кораби е рискован и може да доведе до подобни жестоки трагедии. Именно сремежът да се пускат във вода все по-големи плаващи градове е прична за редица катастрофи. Подробностите около гибелта на кораба, трагедията на пътниците и мъжествеността на екипажа са известни. "Титаник" удря в айсберг и само за 3 часа се случва трагичната история на най-модерния пътнически кораб за своето време, обявен предварително за "непотопим". Потъва в Атлантика на 15 април 1912 г. Едва за няколко часа загиват около 1500 души пътници и екипаж. Не е установен точният брой на българите, но по данни загиналите българи са 38. От "борда на смъртта" се спасяват се само 704 души, които са прибрани на кораба "Карпатия".
Според теоретиците лайнери като "Титаник" и последвалия съдбата му "Коста Конкордия" са предпоставка за големи човешки трагедии при евентуален сблъсък на плавателния съд.
Гигантските товарни кораби позволяват превоз на повече товари дори и при същия брой персонал, но гигантските круизни са потенциални убийци на хиляди, категорични са старите морски лъвове.
И до днес оцелелите на "Коста Конкордия" наричат пътуването си "Круиз до ада". На 13 януари 2012 г. луксозният плавателен съд "Коста Конкордия" се удари в подводна скала и се преобърна. при което загинаха 32-ма от 4229-те пасажери. Обвинен е капитанът на кораба франческо Скетино, за когото се смята, че е насочил по небрежност кораба към скалистите плитчини на остров Джилио.
Сред най-големите трагедии на XXI век се нарежда и потапянето на руския пътнически кораб "Булгария". На 10 юли 2011 г. плавателният съд потъва с 201 пътници на борда и екипаж, докато пътува от гр. Болгар към татарската столица Казан. При катастрофата загиват 122-ма души. Параходът е построен в корабостроителница в Комарно, Чехословакия, и е пуснат в експлоатация през 1955 г. под името "Украйна".
През 2011 г. докато пътува през Татарстан по река Волга, "Булгария" е настигнат от буря. Корабът потъва за няколко минути приблизително в 13,58 ч. московско време, няколко часа след като тръгва по курса. Корабокрушението става на 3 километра от брега в Куйбишевското водохранилище на река Волга. близо до с. Сюкеево. Според следствието главна причина за трагедията е техническа неизправност.
Пенсионери остават на лайнерите до живот
И у нас, както и по цял свят, круизните почивки са предпочитани предимно от пенсионери, вьпреки факта, че тук хората от третата възраст рядко си позволяват каквато и да е екскурзия. На борда на луксозните возила от България се качват най-често богаташи над 62 години, но възрастта им рядко надвишава осемдесет.
"Българските туристи предпочитат предимно плавания от Италия, Испания и Барселона. Тези екскурзии са им удобни. защото дотам има директен полет. който в повечето случаи влиза в пакетната цена. Почитатели на круизите у нас са хора от третата възраст. Рядко се записват лица под трийсет, въпреки че все по-често навлиза модата да се сключва брак на луксозен лайнер и на него да се празнува меден месец. Круизният бизнес у нас тепърва ще се развива. Доскоро дори нямаше кораби, които да минават през страната ни, а сега има. но те са еднопосочни и в едната посока клиентът задължително трябва да вземе полет", коментират от родна туристическа агенция.
На голяма част от луксозните лайнери може да попаднете и на туристи, които са на кораба от няколко години. Често тези постоянни пътници са възрастни хора. за които морето и пътешествията са начин на живот. Редица презокеански кораби промотират екскурзиите си като удобни за постоянно пребиваване. На преден план се изтъкват предимствата на корабния живот и удобствата, които пътниците могат да открият на борда. Голяма част от каютите са с размерите на малък апартамент и включват всичко необходимо за нормален начин на живот. На територията на имота могат да съжителстват до трима души. От няколко години насам става все по-популярна практиката двойка възрастни пенсионери да закупят с последните си пари жилище на кораб и да прекарат там остатъка от живота си.
"Все по-често сме свидетели в световен мащаб на практиката. когато един човек овдовее, вместо да отиде в старчески дом, да си купи жилище на круизен кораб. Така той прекарва последните си дни по красив начин и се отделя от близките си, които не иска да притеснява. Да живееш на луксозен лайнер обаче си е скъпо удоволствие, затова още нямаме данни някой българин да го е направил", коментират от туристическата агенция.
На борда на корабите, предназначени за постоянно пребиваване, има отлично оборудвани болнични центрове, лекарски и зъболекарски кабинети и дори хирурзи. Хранителни магазини с пекарни, деликатеси, пресни продукти и зеленчуци, и богат избор на вина се простират на някой от корабните етажи. Залите за спорт са предназначени за хора от всяка възраст, а киното и спа салонът са малка част от редицата удобства.
22 млн. mypucmu ще ползват луксозните плаващи градове тази еодина
Над 22 милиона пътници ще превозят лайнерите през 2014г. Бизнесът бележи постоянен ръст в последните години средно с 3-4 процента. Заради това и строежът на големи кораби процъфтява. В момента в световни води циркулират 412 кораба градове, които имат капацитет около 470 хиляди легла. Междувременно се строят 18 нови кораба, които струват средно между 500 и 800 милиона евро в зависимост от размерите, екстрите и капацитета. Най-много пътешествия по море се извършват в Карибско море, на второ място е Средиземно море. Черно море е далече от оборотите на големите дестинации, но и в него вече плават немалко лайнери.
Новите кораби, които се строят, предлагат все повече екстри. Собствениците се стараят да привличат голям брой клиенти, което е предпоставка да се грижат за тяхното "разглезване". Вече се предлагат екстри като голф игрища, аквапаркове, катерачески стени, дори и големи басейни за сърф. На част от корабите се строят и футболни терени, тенис кортове и зали за баскетбол и волейбол.
Идеята и стремежът на предприемачите е да осигурят максимален комфорт, който да не лишава клиентите от нищо. Така корабите действително започват да наподобяват по функции и забавления на самите градове в Европа и САЩ.
Усилено се работи и по сигурността на лайнерите. Инсталират се нови спасителни съдове, проследяващи системи, мини подводници, буферни зони, най-нови технологии.
Въпреки усилията обаче все още не може да се избегне факторът човешка грешка. Заради това и започнаха да нарастват изискванията към екипажите и контролът върху действията им.
За жените специално се организират шоколадови или винени круизи с редица кулинарни курсове и много специалитети, а за мъжете компаниите препоръчват покер и гемблинг круизите за хазартни игри.
Музикалната тематика сьщо се предпочита. Миналата година една копмания организира джаз круиз, който стана голям хит. Правени са специални екзкурзии на тема "Рок енд рол" и "Бийтълс", коментират от известна туристическа агенция у нас.
Те обясняват още, че всеки екскурзиант трябва да знае, че на луксозния лайнер не е безкраен купон и не всичко е разрешено. За да се качите на борда, е необходимо да изпълните редица изисквания. На подобно пътешествие не се допускат бебета под една година, както и бременни жени, навлезли в 24-тата седмица от бременноста си. Пушенето на лайнера също не е свободно. То е забранено в закритите части с изключение на специални зони като казиното и салона за пури. Позволено е и на балконите и палубата. По-голяма част от скъпите возила забраняват и качването на домашни любимци на борда.
Не само високата цена на круизното пътешествие притеснява и отказва туристите от подобно изживяване. Редица се страхуват да останат дълго време на лайнера заради морска болест, а по-дългите пътешествия понякога отнемат няколко месеца. Експертите обаче обясняват, че хората не бива да се притесняват за здравословното си състояние. Повечето кораби с голям тонаж понасят морските вълнения и течения така добре, че мнозина не усещат морската болест с типичните й проявления. Ако все пак ви се случи да се разболеете на борда. има няколко лекарски кабинета
Потенциал за круизни туристи има от
Украйна и Русия. В тези държави има много заможни хора, които пътуват с баровските лайнери
Обикновено тръгват по маршрути в Средиземно и Егейско море. За да стигнат там обаче, все пак трябва да прекосят и Черно море. Точно тук е шансът на българските градове да привлекат туристи от бившия СССР. В същото време има обаче и друг риск. Ако напрежението в региона продължи, може да се стигне и до драстични мерки. Една от тях може да е отписването на цялото Черно море като круизна дестинация. Причината е, че този тип туристи са много капризни, свикнали са на спокойствие и лукс и има вероятност да започнат да отказват да влизат в "мрачните" черноморски води. Това на този етап не е станало, въпреки че има отказани маршрути от някои кораби именно в Черно море.

Източник: в-к 168 Часа, 04.07.2014

Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…