Летищата- апетитна хапка за концесионери

Катя ТОДОРОВА
Транспортното министерство търси варианти за модернизацията им.
До края на годината трябва да бъдат готови концесионните анализи за летищата в София и Пловдив, сочат плановете на транспортното министерство.
„В момента текат процедури за изготвянето им. Ако анализите покажат, че летищата могат да бъдат дадени на концесия, ще се пристъпи към откриване на процедура за предоставянето им за стопанисване", обясни транспортният министър Ивайло Московски. Той допълни, че в предишния му мандат е проведена процедура само за карго терминала в Пловдив, а сега тя е за цялото летище. „Не се обсъжда въпросът за продажба на летища. Всички инвестиции, направени по време на концесиите, остават собственост на държавата", категоричен бе Московски.
Четирите обществени поръчки за аеропорта в София бяха обявени още в края на април от транспортното министерство. Те са за подготовката на правен, технически, екологичен и финансово-икономически анализ на летището. За всеки поотделно бе определена горна граница от 66 000 лв. без ДДС, или общо 264 000 лева. В документацията към търговете се казваше, че целта на концесията е да се модернизира летищната инфраструктура, да се привлекат нови авиокомпании за редовни и чартърни полети, да се разширят търговските дейности като резултат от увеличаването на трафика. Другата заложена цел бе да се привлекат транзитни пътници от Близкия и Средния изток, Задкавказието и Централна Европа.
Процедура за концесия бе обявена и по време на първия кабинет на ГЕРБ, като юристите тогава се сблъскаха със сериозни трудности. Спънка се оказаха заемите, отпуснати за изграждането на новия терминал и новата писта на летище София. За тях бяха похарчени 210 млн. евро, от които 60 млн.
кредит от Европейската инвестиционна банка, 38.1 млн. от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие, 50 млн. евро от предприсъединителните програми ИСПА и ФАР, а останалите 61.9 млн. евро дойдоха от държавния бюджет. За предвиденото публично-частно партньорство кабинетът вече получи разрешение от ЕК, което се налагаше заради отпуснатите пари по двете европейски предприсъединителни програми. За останалите международни споразумения обаче тепърва ще трябва да се намери най-вярното законово решение.
Към момента няма яснота каква би била концесионната такса, която държавата ще прибира, ако отдаде летището. Началото на процедурата се бави заради имотни проблеми и дублираща собственост на терена. Сега Министерството на транспорта се занимава активно с изчистването на тези проблеми по собствеността и с обособяването на тази част от летище София, която ще се отдава на концесия. След това процедурата ще бъде обявена.
Всички специалисти смятат, че в крайна сметка ще се намери концесионер, защото държавата няма пари да развива летището. 42 млн. долара трябва да внесем по съдебно решение отпреди десетина години за пропуснати плащания за новата писта. Отделно летището изгоря с 27 млн. във фалиралата КТБ. Около 50 милиона пък са дългове на „България Еър" към летище София.
По време на българо-баварски икономически форум, проведен наскоро, интерес към столичната аерогара беше заявен от дружеството, управляващо летището в Мюнхен.
Концесията на летищата в двата най-големи града е свързана и със стратегията за развитие на транспорта. Наскоро министър Московски обяви още, че отново ще бъде започната процедурата за изработването й, защото по старата е имало обжалване. Той не уточни от кого е жалбата, но според него е от някой, който е преценил, че така разписано, заданието не отговаря на някакви условия. „Няма да има проблеми поне да я стартираме и едва ли това ще попречи на отпускането на средства от Брюксел. За тях е важно да видят, че има стартирана такава стратегия. Правим всичко по силите, за да се съкратят сроковете. Няма промяна в приоритетите", категоричен е министърът, са дълговете на превозвача.
Една от пречките за концесия на столичното летище са дълговете на превозвача „България Еър"

Столичното летище се намира край кв. „Враждебна". Теренът е известен с това, че е най-мъгливото място в Софийското поле. То е избрано по време на Първата световна война и мъглите са помагали да се скрият излитащите и кацащите от там бойни балони.
През 80-те години се заговори за преместването на летището. Единият вариант бе на територията на Нови хан. По онова време синоптиците бяха изчислили, че районът е с най-малко мъгливи дни близо до София. Предвиждаше се от там до София да бъде изградена скоростна железница. Другото място, което се спрягаше за нов аерогара на столицата, бе Доброславци. Там имаше военно летище, чиято инфраструктура отчасти можеше да се използва.
В крайна сметка обаче всичко остана само на книга. В края на миналия век отново се заговори за преместване, но и тези идеи не бяха реализирани и инвестициите бяха налети в модернизация на сегашното летище. Малко преди Коледа на 2006 г, след 18-месечно забавяне от графиците, бе пуснат вторият терминал на аеропорта. През май тази година столичното метро стигна до него.

С поредица завършени инвестиционни проекти посрещна туристическия сезон летище Бургас.
Извършена бе рехабилитация на участъци от перона за въздухоплавателни средства, пистата за излитане и кацане и пътека за рулиране „Н". Функционира нова сграда за пожарната, успешно приключи и изграждането на канализационен колектор за отвеждане на дъждовните води на летище Бургас. Започна изграждане и на дренажна система за пистата.
В началото на активния летен сезон напълно обновена ВИП зала с първокласна атмосфера ще посреща гостите, които желаят да използват ВИП услугите на летището и по този начин да направят своя престой още по-приятен, спокоен и ползотворен.
Като част от залесителен пояс на територията на летището бяха засадени 1500 дървета и 18000 храсти.
„Фрапорт Туин Стар" внедри с голям успех нова програма за гостоприемно обслужване „WE CARE". С въвеждането й гостите на летище Бургас получават едно още по-комфортно, вълнуващо и с грижа към детайла летищно преживяване.
„От началото на годината досега на летище Бургас са обслужени 1.2 млн. пътници. Най-много са тези от Русия, Великобритания и Германия. През летния сезон се обслужват повече от 12 авиолинии, които свързват Бургас с над 250 дестинации от различни точки на света", съобщи Ивилина Панайотова, пиар на „Фрапорт Туин Стар".

Стара Загора чака пари по плана „Юнкер"
Превръщането на летището в Стара Загора в международен авиационен и кар-го център и връзка между Европа и Азия е приоритет на правителството. „При всяко мое пътуване представям неговите възможности пред потенциални инвеститори" – това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски. По думите му, една от възможностите да се осигури финансиране на проекта за аеропорта е планът „Юнкер".
Друга инициатива, която ведомството предлага по линия на инвестиционния механизъм на председателя на Европейската комисия (ЕК) Жан-Клод Юнкер, е „Тракия икономическа зона" като един от големите центрове на индустрията у нас, коментира още министърът.
Третият проект, предложен от икономическото министерство, е с наименование „Зелена алтернатива" и ще се реализира край Пазарджик, каза още Лукарски.

По-малко полети и съкращения на персонала
Третият по големина китайски карго оператор проявява интерес да вземе на концесия летището в Пловдив, съобщи в края на месец май министърът на транспорта Ивайло Московски по време на парламентарен контрол. Изказването му е във връзка с опасения на депутати от регион Пловдив, че държавата се готви да предостави летището с чудесната му инфраструктура в частни ръце и така да се раздели с добри приходи. Според
министър Московски управлението на летището в Пловдив от голяма компания ще донесе много по-голяма добавена стойност и за града, и за местния бизнес, а държавата ще продължи да печели. Той подчерта, че планът на правителството е по тази схема да се привличат инвестиции в летищна и пристанищна инфраструктура, защото държавата няма собствени средства за това, не достигат и парите от европрограмите. Летище Пловдив е с изразен чартърен характер, с обслужване на полети предимно през зимния период, поясни министър Московски и допълни, че всички плащания за летището се извършват чрез бюджета на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация". Общо платената сума през 2014 г. е над 2 млн. лева, а плащанията през 2015 г. досега са 339 958 лева.

„Летище Пловдив е търговско дружество, а не бюджетен разпоредител, допълни той.
От 1 юли летището е с ново работно време – от 6 до 22 часа, тоест то вече не е денонощно. През останалото време аеропортът ще бъде затворен. По думите на ръководството, при предварителна заявка, която трябва да бъде направена 12 часа преди съответния полет, летището може да функционира и след 22,00 часа, но такива случаи биха били епизодични, ако изобщо се стигне до тях. Избран е екип, който да направи цялостен анализ на функционирането на летището, чийто резултати ще се вземат в предвид при подготовката на бъдещата концесия. Вече са направени и съкращения на персонала.

Русе е първата община със собствен терминал
Русе стана първата община със собствено летище, след като наскоро бе одобрено предложението за прекратяване с ликвидацията на аеропорта. Тя трябва да продължи 12 месеца. След това общината може самостоятелно да кандидатства за удостоверяване на експлоатационна годност на летателната площадка, без да е необходимо това да го прави търговско дружество, в което да е апортирано общинско имущество. По този начин ще се избегне рискът от загуба на общинското имущество при процедура по ликвидация на дружеството или обявяването му в несъстоятелност. С решение на общинския съвет е създадено звено „Летище Русе" в структура на предприятието „Парк-строй – Русе" и е предоставен поземлен имот в с. Щръклево, община Иваново. Той е с площ 1763 дка и представлява летищен комплекс заедно с изградените в него 25 сгради. Капиталът на дружеството е в размер на 6510 лева, разпределен в 651 дяла, всеки от които е на стойност 10 лева. Към този момент дружеството не развива стопанска дейност. Намерението на общината е да кандидатства за получаване на Удостоверение за експлоатационна годност на летателна площадка и да получава приходи от летателна и нелетателна дейност. След това ще се търси и стратегически инвеститор за аеропорта.

 
Източник : "СТРОИТЕЛСТВО ИМОТИ"
Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]