Консорциумът между китайската HNA Airport Group Co LTD и българската Пловдив Еърпорт инвест взима летище Пловдив на концесия за 35 г., научи „Марица“. Според изданието, комисията към Министерството на транспорта вече е направила своя избор, а до дни се очаква официалното решение на Министерски съвет. Китайците от Хайнан и местните им партньори се състезаваха на финалната права срещу пловдивския консорциум между транспортния гигант ПИМК и „Тракия икономическа зона“, който получи и официална подкрепа от общината.
При разглеждане на документите и инвестиционните намерения обаче експертите в министерството са преценили, че офертата на Хайнан е по-добра и гарантира развитието на аеропорта. Представител на консорциума е Асен Василев, който беше министър на икономиката, енергетиката и туризма в служебното правителство на Марин Райков. В Пловдив Еърпорт инвест пък участват няколко експерти с опит в летищната и авиационна дейност.
Според офертата, китайците ще инвестират в Пловдивския аеропорт 79 млн. лева. Освен карго терминалите, концесионерите планират да развият и гражданските полети, като най-вероятно ще опитат да осигурят и директни връзки с някои летища в Поднебесната империя. Откриването на подобни линии ще повлияе сериозно върху развитието на туризма в целия регион. Туристите от Азия ще имат бърз достъп както до историческите забележителности, така и до СПА курортите и планинските центрове Пампорово и Чепеларе, коментира пред „Марица“ Асен Василев. Той напомни, че HNA Group притежават шестия по големина туроператор, фокусиран върху промотиране на пътувания на китайски граждани в чужбина.
HNA Group e една от най-големите корпорации в световен мащаб, като миналата година влезе в топ 100 на Fortune Global Companies. HNA Group притежават общо активи на стойност 61 милиарда евро. Приходите им за 2016 г. са 13 млрд. евро. Групата притежава Hainan Airlines (четвъртата по големина аерокомпания в Китай с флот от 700 самолета и обслужваща над 120 дестинации). Нейна собственост е и летищният оператор Swissport, който държи над 1/3% от наземното обслужване на летище София. Тя е и един от големите собственици на хотели в Китай и държи 30% от веригата Hilton Hotels, както и 10% от Deutsche Bank. Оперира 16 летища с приходи от летищни операции на стойност 800 млн. евро.