
Искам да се извиня на ощетените от железопътния транспорт, заяви Гвоздейков
Като цяло със 70 години закъснява развитието и реформата в БДЖ. Случващото се е в резултат от безхаберието. Затова смених ръководството на БДЖ да потърся друго ръководство, с което да постигнем по-добри резултати, заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков пред Нова тв.
По думите му положението с българските железници е трагично. “Искам да се извиня на ощетените от железопътния транспорт. Хората не заслужават това отношение. Нека от днес да ни светва червената сигнална лампа, че това не може да продължава и не бива да позволяваме това да се случва”, транспортният министър.
До края на 2026 г. планът е да приключат всички проекти за подобряване на жп инфраструктурата, така че жп транспортът да е по-бърз, каза още министър Гвоздейков. До тогава трябва да бъде усвоено и финансирането по плана за възстановяване и устойчивост за модернизиране на влаковете.
В същото време БДЖ и транспортното министерство търсят варианти да вземат под наем модерни влакови композиции, макар и втора употреба, вместо да се чака 2026 г., когато се очаква новият подвижен състав по проектите от плана за възстановяване. Преди време Гвоздейков посочи, че ще бъдат наети поне четири влакови композиции. “Миналата седмица изпратихме писма до всички производители и доставчици, които могат в спешен порядък да предоставят под наем подвижен състав. С новото ръководство на БДЖ искаме спешно да подобрим комфорта на пътниците във влаковете”, каза днес министърът.
По думите му след модернизацията влаковете у нас ще се движат с максимална скорост 160 км/ч, защото така са зададени проектите. “Това ще позволи разстоянието София – Пловдив да се изминава за един час, а София до Бургас – за 3,5 часа максимум. При максимална скорост 160 км/ч това е, което може да се направи, и ще бъде успех. Проектите са изцяло за подобряване на старите трасета, а ландшафтът не позволява по-висока скорост”, обясни Гвоздейков.
По повод разследването на Европейската прокуратура, при което бяха задържани две лица за злоупотреби с евросредства по два жп проекта, Гвоздейков коментира: “В момента Европрокуратурата проверява фирмите-изпълнители на проектите, все още не разследват в НКЖИ, които са възложителите. Наясно съм, че някой в България не си върши работата и си затваря очите за определени критерии, не можем да се справим с контрола и никой не забелязва кражбите”.
Транспортният министър очаква от това разследване да станат ясни “интересни неща”. Той посочи, че у нас са се възлагали поръчки на консорциуми между български и чуждестранни фирми, защото фирмите поотделно не отговарят на изискванията. “По-нататък някои от фирмите фалират странно, прехвърлят си отговорности и превъзлагат дейности на подизпълнители. Резултатът е – нищо не се върши”, каза Гвоздейков.