МРРБ прекрати договорите за пътно поддържане на служебния кабинет

МРРБ прекрати договорите за пътно поддържане на служебния кабинет
Снимка:БТА

МРРБ прекрати договорите за пътно поддържане на служебния кабинет.

В Министерството на регионалното развитие и благоустройството ресорният министър Андрей Цеков представи екипа си и приоритетите на ведомството на брифинг пред медиите.

Министър Цеков припомни каква е функцията на неговото ведомство – да създава условия за развитие на държавата за евроинтегриране, наваксване в изоставането на регионите, добра свързаност със съседите и устойчивост на инвестициите. Контролът на разходване на средствата, които годишно са около 2,8 млрд. е важна задача, каза Цеков и поясни:

“Това, което съм твърдял, че е ключово да се разходват тези средства прозрачно, икономично и законосъобразно. Към момента управленската програма е краткосрочна и е съсредоточена към прозрачно разходване на средства не само за пътна инфраструктура, но и за подпомагане на общините. МРРБ традиционно дофинансира общините. Новото е, че това ще става на програмен принцип, при ясни критерии, след конкурентен подход. За целта ще се изгради специален фонд, който ще стартира 2024 г.

Регионалното министерство възнамерява да сключи анекси с общините, които са стартирали проекти, да се дофинансират, но това ще стане след приемане на бюджета и ще се извършва поетапно.

“Имаме тежко наследство по поддръжката на републиканската пътна мрежа. Според закона, това става на базата на стратегия, а последно е приета през 2015 г. и е с хоризонт 2022 г. В момента няма актуална стратегия и работата на АПИ не се извършва според стратегическия подход. Предходната е изработена от Световната банка за 22 000 км пътища. Ние сме сформирали работна група. В контакти сме със Световната банка и Европейската банка за развитие, но стратегическия документ се изготвя минимум за 12 месеца. Затова АПИ работи по едногодишна инвестиционна програма за най-нуждаещите се пътища за ремонти и за строителство”, каза още Андрей Цеков.

По думите му, България няма магистрална свързаност със съседните държави и даде пример с Гърция, Румъния, Сърбия. Цеков посочи, че магистрала “Хемус” и магистралата от Видин до Кулата не са завършени. До края на годината може да се изгради между Видин и Мездра.

“Ще бъдат изградени и магистралата между Видин и Монтана. Не е розово положението и на “Струма” и специално Кресненското дефиле. Има два договора – първият не е влязъл в сила, а вторият може да не се одобри от ЕК, тъй като имаме одобрение само за еднопосочен път с две ленти. В момента се работи за две ленти. Ние смятаме, че това не е удачен вариант, както поради сигурност, така и за екологията. Ние ще предложим за второ трасе по източния склон на Кресненско дефиле”, обясни министърът.

Той каза още, че магистрала “Хемус” е друг проблем. Инхаусът е възложен против закона, а превъзлагането без ЗОП също е противозаконно. Тези договори могат да бъдат прекратени по съдебен ред. Въпросът е възможен ли е този подход. За една година е можело да се развалят договорите, но е пропуснат срока. На този етап основния казус е как да се изпълнят тези договори или да се разтрогнат поради неизпълнение. За целта е създадена работна група, която до месец ще излезе с решение. Моето виждане е, че общественият интерес е да се строи “Хемус”, но законно и прозрачно, подчерта още Цеков.

Пътното поддържане е друга важна дейност, върху която се спря регионалният министър. Досега това е ставало чрез рамкови споразумения, които са станали нарицателни, тъй като са използвани за основни ремонти, а не за поддръжка. Служебният кабинет е възложил договор за около година с ограничен бюджет за аварийни ремонти. През февруари служебният кабинет е обявил поръчка за 4 млрд. договори за 4 години.

Цеков е притеснен от това, че тези поръчки през юни прибързано са били оценени на всички оферти с избор на изпълнител, но на финала е само един.

“Предвид тази припряност насрочих одит, който да констатира редица пороци. Текущият ремонт е технологично лесен и поради тази причина си мисля, че трябва да бъде основен критерий най-ниска цена, а не да се описва технология за пълнене на фуги или косене на трева. Одитът констатира, че няма ясна методика за оценка на критериите. Нарушени са 7 процедури по ЗОП и има условия за непрозрачно разходване на средства. На тази база с решение от 14 юли са прекратени всичко поръчки на служебния кабинет. Следващата седмица ще бъдат обявени нови поръчки за зимно поддържане при единствен критерий най-ниска цена.”

Източник: БНТ