Мултифункционален дрон, в чиято разработка има и българско участие може да покрие и заснеме територията на България за 10 дни с точност 1 квадратен сантиметър, заявиха производителите му при тестове и демонстрация, която се проведе на 14 ноември на територията на Летище Лесново. Мероприятието бе организирано от Асоциацията на българската авиационна индустрия, а екипът на проекта XSun беше представен от Бенджамин Дейвид, д-р Валдемар Кребс, както и от българският им партньор в разработката инж. Валери Димитров. Екипът демонстрира показаха възможностите на автономният безпилотен самолет SolarXOne и детайли от работата със софтуерният му контрол.
Радиусът на действие на дрона, който има автономно захранване и слънчеви панели е 140 километра като от базовата станция може да пролети 280 км. 6 базови станции могат да покрият изцяло територията на България, обясни пред Транспортал инж. Димитров.
XSun вече е изпробван в реални действия в различни държави, включително и от френската армия. Той има възможност за софтуерно разпознаване на различни обекти и предаването на данни за местоположението им. Освен това има камера с висока разделителна способност, както и термо камера за нощно виждане. Това го прави подходящ както за военни, така и граждански цели, особено в областта на търсенето и спасяването.
Ценовите параметри на една станция с мобилната система за управление и пусковата установка е между 400 и 500 хиляди лева, като тя зависи най-вече от оборудването й.
Коментар на редактора: Високите технологии отново бяха проспани от транспортното министерство
Навлизането на високите технологии в транспорта е неизбежно. Потвърждение бе и демонстрацията на XSun на летище Лесново – технология, в която за радост има и сериозно българско участие. И докато безпилотния самолет събра погледите с функционалностите си, за пореден път интересът от страна на държавата бе нисък.
От демонстрацията отсъстваха както от ръководството на транспортното министерство, така и ръководителите на различните отдели и администрации, които в една нормална държава биха били заинтересовани от подобни технологии.
Само за справка в редица европейски държави – например Холандия и Великобритания морските служби вече от няколко години имат на въоръжение подобни безпилотни самолети или дронове.
А у нас положението в областта на морското търсене и спасяване продължава да е само отбиване на номера. Само преди седмица на 40 мили от нов Шабла се блъснаха два кораба – за щастие само с материални щети и без изчезнали хора. Това обаче трябва да бъде жълта лампичка за цялото ръководство на транспортното министерство и морската администрация. Защото в България от почти 20 години никой не го интересува човешкия живот по море, техника няма и в краен случай се разчита на Военноморските сили. А колко по-лесно би било да се помисли и за новите технологии – независимо дали ще бъде XSun или друга технология. А както стана ясно цените не са високи – особено ако става дума за изпълнение на задълженията на България по международните правила и конвенции.
Прочетете още: Тестваха първата площадка за медицински хеликоптери у нас