Най-често професионални шофьори причиняват инциденти на жп прелези

Неделчо Спасов, ръководител отдел Безопасност на движението в НКЖИ.
 
През деня или през нощта са станали повечето от инцидентите на жп прелези у нас за последните 5 години?
Ние сме правили статистика на тези събития и за жалост откриваме, че инцидентите на прелезите, в които участват автомобили са през деня. През тъмната част на денонощието стават по-често инциденти с граждани, които неправомерно се намират на жп линиите. Тези случаи с пешеходци или пресичащи неправилно с най-често плод на невнимание или за съжаление – на желание за самоубийство.
 
Как си обяснявате тенденцията на прелезите инцидентите да стават по-често през деня?
С недостатъчна преценка на риска при преминаване през прелеза. Прелезът е вид кръстовище, на което действат специални правила, приети в държавата и оповестени публично. Това, че през нощта инцидентите на прелезите са по-малко го отдаваме на факта, че тогава няма видимост и водачите на моторните превозни средства са по внимателни, докато през деня, забързани в ежедневието, тази опасност се проспива.
Камерите, които започнахме да поставяме на ЖП прелезите започнаха да оказват своето превантивно действие на водачите на пътните превозни средства. Може би това, че камерата е там кара шофьорите да се съобразяват.
 
Какъв процент от тежките инциденти се случват на ЖП прелезите на фона на всички други инциденти по жп инфраструктурата?
Средногодишно за изминалите 8-10 години по прелезите се случват около 7 смъртни случая и около 14 души биват ранени. Другите хора, които са в негативна графа в статистиката и за които говорихме по-горе са тези, които преминават през необозначени места (извън прелезите) и там за съжаление се регистрират по 50-60 смъртни случая годишно.
Така, ако трябва да обобщим жертвите на прелезите представляват около 10-15% от всички, които се случват по протежението на железопътната инфраструктура.
 
Има ли фатални инциденти през последните 5 години, които да са по вина на компанията?
Не. Няма нито един инцидент с фатален завършек, който да е по вина на НКЖИ. Всички инциденти са заради несъобразяване на водачите. Имахме един случай, когато наш служител, задействащ ръчна бариера не успя да се прибере на време и бе ударен от автомобил, като този инцидент не завърши с тежки последици.
Тревожното е, че по-голямата част от инцидентите на жп прелезите са предизвикани от професионалните водачи – тези, които управляват тежките камиони и автобусите. Не бих казал, че "съботно-неделните" шофьори правят белите. За това и тази година в деня за безопасност на жп прелезите (3 юни) се акцентира върху повишаване вниманието и информираността на професионалните водачи.
 
Има ли ЖП прелези, на които се наблюдава концентрация на инциденти?
Концентрацията в най-честия случай е там, където има висока интензивност на трафика. С изключение на едно село в Сливенско където преди години в рамките на два месеца и половина имахме три случая на тежки инциденти.
Иначе няма места където да се случват такива инциденти често и виждаме то статистиката, че тежките произшествия са разсеяни по едно на няколко различни места.
Източник: Money.bg
Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…