Най-често професионални шофьори причиняват инциденти на жп прелези

Неделчо Спасов, ръководител отдел Безопасност на движението в НКЖИ.
 
През деня или през нощта са станали повечето от инцидентите на жп прелези у нас за последните 5 години?
Ние сме правили статистика на тези събития и за жалост откриваме, че инцидентите на прелезите, в които участват автомобили са през деня. През тъмната част на денонощието стават по-често инциденти с граждани, които неправомерно се намират на жп линиите. Тези случаи с пешеходци или пресичащи неправилно с най-често плод на невнимание или за съжаление – на желание за самоубийство.
 
Как си обяснявате тенденцията на прелезите инцидентите да стават по-често през деня?
С недостатъчна преценка на риска при преминаване през прелеза. Прелезът е вид кръстовище, на което действат специални правила, приети в държавата и оповестени публично. Това, че през нощта инцидентите на прелезите са по-малко го отдаваме на факта, че тогава няма видимост и водачите на моторните превозни средства са по внимателни, докато през деня, забързани в ежедневието, тази опасност се проспива.
Камерите, които започнахме да поставяме на ЖП прелезите започнаха да оказват своето превантивно действие на водачите на пътните превозни средства. Може би това, че камерата е там кара шофьорите да се съобразяват.
 
Какъв процент от тежките инциденти се случват на ЖП прелезите на фона на всички други инциденти по жп инфраструктурата?
Средногодишно за изминалите 8-10 години по прелезите се случват около 7 смъртни случая и около 14 души биват ранени. Другите хора, които са в негативна графа в статистиката и за които говорихме по-горе са тези, които преминават през необозначени места (извън прелезите) и там за съжаление се регистрират по 50-60 смъртни случая годишно.
Така, ако трябва да обобщим жертвите на прелезите представляват около 10-15% от всички, които се случват по протежението на железопътната инфраструктура.
 
Има ли фатални инциденти през последните 5 години, които да са по вина на компанията?
Не. Няма нито един инцидент с фатален завършек, който да е по вина на НКЖИ. Всички инциденти са заради несъобразяване на водачите. Имахме един случай, когато наш служител, задействащ ръчна бариера не успя да се прибере на време и бе ударен от автомобил, като този инцидент не завърши с тежки последици.
Тревожното е, че по-голямата част от инцидентите на жп прелезите са предизвикани от професионалните водачи – тези, които управляват тежките камиони и автобусите. Не бих казал, че "съботно-неделните" шофьори правят белите. За това и тази година в деня за безопасност на жп прелезите (3 юни) се акцентира върху повишаване вниманието и информираността на професионалните водачи.
 
Има ли ЖП прелези, на които се наблюдава концентрация на инциденти?
Концентрацията в най-честия случай е там, където има висока интензивност на трафика. С изключение на едно село в Сливенско където преди години в рамките на два месеца и половина имахме три случая на тежки инциденти.
Иначе няма места където да се случват такива инциденти често и виждаме то статистиката, че тежките произшествия са разсеяни по едно на няколко различни места.
Източник: Money.bg
ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…