Най-скъпият тунел: Сблъсък между много чужди и местни строители

Най-голямата строителна поръчка очаквано предизвика силен интерес. Основната разлика с предишни търгове е, че за най-дългия (2 километра) и скъп тунел (250 млн. лв.) в България кандидатстват повече чужди, отколкото местни компании. В Италия явно се е чуло за търга, защото в половината от подадените 17 оферти са представени компании от Ботуша. Чуждестранното участие допълват испански и турски фирми, като има едно гръцко и едно полско дружество. Очаквано участват и всички големи български строителни дружества като ГБС, "Хидрострой", "Трейс", "Геострой", "Джи Пи груп", "Станилов". Затова сблъсъкът за голямата поръчка ще е интересен – пътната агенция ще трябва да избира между южноевропейски компании с опит в тунелното строителство и гладни за поръчки български строителни фирми. През последните години чуждите кандидати често бяха отстранявани от състезанието, понякога и заради абсурдни формални основания. Затова търгът за тунела ще е тест за управляващите дали могат да проведат честно състезание.

Италианска инвазия с българска комбинация

Уникалното в тази поръчка е сложността на съоръжението, както и високата цена. След изграждането му тунел "Железница" ще е най-дългият в България. Подобно съоръжение, което да отговаря на съвременните норми за безопасност, не е строено у нас през последните 40 години.

Експерти, близки до поръчката, прогнозираха силно италианско участие заради опита на тамошните компании с тунелното строителство. Прогнозата се оправда, като в 7 от общо 17 оферти има италианско представителство. Самостоятелно играят Astaldi (с оборот от 2.9 млрд. евро, 11 хил. служители, работила в България по жп отсечката Първомай – Свиленград), както и изцяло италианското обединение между Itinera и Sina. Itinera е част от италианския гигант Gavio Gruppo, който освен със строителство се занимава с управление на пътища и тол-системи и има 3.4 млрд. евро приходи. Sina е специализирана в управление на пътни проекти и технически надзор. Италианската строителна "Инч" също е подала самостоятелна оферта и е посочила, че ще ползва за подизпълнител "Сипал", специализирана в проектирането и управлението на проекти.

Заради "тунелните" си проекти италианците са предпочетени и от българските участници, които често търсят външен партньор с малък дял в консорциума, за да покрият изискването за опит. Обединението на "Агромах" например ще си партнира с Oberosler, която е специализирана в изграждането и рехабилитацията на тунели в сложни планински райони. Благоевградската фирма работи през 2015 г. по дострояването на магистрала "Струма" след Сандански и спечели изграждането на отсечката между Благоевград и Крупник. По средата на техния лот се намира тунел "Железница", който беше отделен заради сложността си. Фирмата с всичките й бази, техника и кариери е най-близо до тунела, затова очакванията са цената й да е сред най-ниските.

"Главболгарстрой" също има опит и собствени бази в района на магистрала "Струма". Компанията е предпочела да се яви на търга единствено с дъщерната си "ГБС инфраструктурно строителство".

"Хидрострой" и отскоро дъщерното му "Водстрой 98" също са избрали италиански партньор – Cipa, която има опит със строежа на метрото в редица италиански градове.

Италианската Serenissima Construzioni участва като водещ партньор в обединение с пернишката "Хийт енерджи" (която е собственост на Диляна Авджиева – член на ръководството на партията БДЦ на Христо Ковачки), и софийската "Нет инженеринг". Като подизпълнител обединението е посочило свързваната с Първа инвестиционна банка "ПСТ груп". От сайта на ПСТ пък става ясно, че тя заедно със Serenissima е спечелила два пътни търга в Молдова за 70 млн. евро през май тази година. Società Italiana per Condotte d'Acqua също е водещ партньор в смесено обединение и играе заедно с "Монолит София".

Испанско и турско присъствие

Следващата най-многобройна чуждестранна група в търга е испанската. За пръв път в български търг участва Assignia infraestructuras с местен партньор – "Структор". Assignia с 55-годишен опит зад гърба си е специализирана предимно в железопътното строителство, има и опит с концесионирането на пътища и управлението на тол-системи, като на сайта си е изброила четири свои тунелни проекта. Изцяло испанско е и обединението "Тунел Железница 2016", съставено от Constructora San Jose, Obras Subterráneas (така е продиктувана при отварянето на офертата, но такава фирма няма и вероятно става въпрос за OSSA – Obras Subterráneas) и Ingenieria. Първата е част от Grupo Sanjose, със сериозен опит в мащабни инфраструктурни проекти по целия свят.

"Джи Пи груп" са предпочели испански партньори – "Оз сервисиоси контратас" и регистрираната наскоро в България с испански собственик "София конструксионес и консултас".

Турският строителен сектор също е представен силно в търга. Голямата "Ташяпъ", позната от прекратения търг за магистрала "Струма" (предложи най-ниска цена и беше отстранена), се явява с още два турски партньора (виж таблицата). Duygu, с опит в тунелното строителство, също е подала оферта заедно с български партньори – "Инжконсултпроект" и "Екип 2000 Котов С-ИЕ".

В търга има и гръцки и една полска компания. Aktor си партнира с "Атоменергоремонт" (свързана отново с Ковачки), за подизпълнители са посочени още две гръцки компании. "Трейс груп холд" в обединение с "Евроалианс тунели" пък участва заедно с полската "Мости Катовице".

Изцяло български са обединенията на "Станилов" и "Геострой" (свързана с Цоло Вутов и "Елаците мед").

В следващите месеци тръжната комисия ще провери дали техническите предложения на кандидатите отговарят на условията и евентуално ще им даде възможност да попълнят пропуските. Едва след това ще се насрочи отваряне на ценовите оферти. При класирането цената ще тежи 60%, а техническата оценка – 40%.

ЧЕТИРИ ГОДИНИ ЗА ТУНЕЛ "ЖЕЛЕЗНИЦИ"
Срокът за изграждане на съоръжението е 1400 дни, или почти 4 години. Участъкът ще се намира между км 366 и км 370 на "Струма" – точно по средата на отсечката Благоевград – Крупник. Тунелът ще е с дължина 2 км, които ще се изградят по открит способ и нов австрийски тунелен метод, като поръчката включва още изграждането на 2.46 км открит път и допълнителни съоръжения: мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София – Кулата и надлез над пътя Симитли – Благоевград. Това, което прави проекта особен, е не само дължината на изкопа, но и изискването тунелът да отговаря на съвременните европейски норми за безопасност: специални настилки, светофари, камери за наблюдение, кабинки за аварийни обаждания, евакуационни връзки между двете тръби на тунела. Всички тези елементи ще се контролират от интелигентна транспортна система, чието изграждане и пускане в експлоатация също е част от поръчката. Прогнозната цена през 2014 г. беше 200 млн. лв., но към края на 2015 г. се увеличи на 250 млн. лв. По онова време избухна скандалът с ниската прогнозна цена на магистрала "Хемус", която се оказа двойна след отваряне на ценовите оферти на кандидатите.

Участник Фирми в обединението Подизпълнители
Обединение "Галерия Струма" Серенисима Конструксионес, Италия, Хийт Енерджи, Перник, НЕТ Инженеринг, София ПСТ Груп
Асталди, Италия    
Обединение "Струма Лот 3.1 Железница Асигния Инфраеструктурас, Испания, Структор, София  
"Ташяпъ – Струма 2017" "Ташяпъ Иншаат", Турция, "Екол Япъ", Турция, "Епро Мюхендислик", Турция  
Консорциум "Струма лот 3.1" "Главболгарстрой", "ГБС – Инфраструктурно строителство"  
"Железница 2016 Дуйгу Инжконсултпроект Екип Костов" "Дуйго Мюхендислик", Турция, Инжконсултпроект, Варна, Екип 2000 Котов С-ИЕ", София  
Обединение "Струма Железница 2020" "Станилов", "ИСА 2000", "Логистика 21", "Ес Джи Проект"  
Обединение "Тунел Железница 2016" Конструктура Сан Хосе, Испания, Обрас Субтеранеас, Испания, Син Консулт, Испания  
Обединение "Геопът Железница К" "Геострой", 'Пътстрой 92", "Калистратов Груп"  
"Лот 3.1 Тунел Железница" "Агромах", "Пътища Пловдив", "Водно строителство", Благоевград, "Пътпроект", "Оберослер КАВ Пиетро, Италия  
СП Итинера СпА – Сина СпА "Итинера", Италия, "Синя", Италия  
"Инч" АД, Италия   "Сипал", Италия
"ХВС Галерия" "Хидрострой", "Водстрой 98", "Чипа", Италия  
"Актор – АЕР" ДЗЗД "Актор", Гърция, "Атоменергоремонт" "ОТМ", Гърция, "Сипас", Гърция
Обединение "Струма Железница" "Трейс груп холд", "Евроалианс Тунели", "Мости Катовице", Полша  
Обединение "Кондоте – Монолит" "Сочиета Италиана пер Кондоте Д'Аква", Италия, "Монолит София" "Крамп Инженеринг", "Старт Инженеринг", "Серинг", Италия
ДЗЗД "Струма тунел 2016" "Джи Пи Груп", "Интерпром", "Оз Сервисиоси Контратас", Испания, "София Конструксионес и Консултас", "Трансконсулт 22"

 

 

Източник : www.infrastructure.bg

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]