Нов частен жп превозвач се очаква да влезне на пазара

До края на годината се очаква нова частна фирма да излезе на пазара на товарните жп превози и така да отреже почти 19% от приходите на БДЖ. Това се прогнозира в плана за стабилизация на държавната железница, представен преди дни.
В документа като най-голяма заплаха пред „БДЖ товарни превози” се определя TBL, която се очаква да получи лиценз за железопътен превозвач.
Фирмата поиска разрешително преди повече от година, но издаването му досега е отлагано заради различни формалности. Дружеството в момента осигурява 41,3% от товарите на държавната фирма. Сега държавната железница превозва основно въглища и други суровини за енергийните дружества на въпросната фирма. Загубата на този огромен обем товари е невъзможно да се компенсира в такъв кратък период се подчертава в стабилизационния план на БДЖ. Едновременно с това обаче в него е записано, че заплахата от навлизане на нови участници на пазара е средна.
 
В периода 2005-2014 година пазарният дял на „БДЖ-Товарни превози” пада с една трета от 95,6% на 62,6%. Едновременно с това намалява от 18,6% през 2007 година на 11,5% през 2013 година и делът на жп транспорта в страната. В момента над 10 000 компании у нас имат валидни лицензи за извършване на международни товарни автомобилни превози.
 
На къси разстояния и за по-малки товарни пратки автомобилният транспорт е с по-ниска себестойност от железопътния и се извършва „от врата до врата”, се констатира още в стабилизационния план на държаното дружество.
Голям проблем за БДЖ е не само конкуренцията, но и ниската техническа скорост на товарните влакове, която продължава да пада. За 2014 г. тя е 39 км/ч при 39,5 км/ч през 2013 година. Участъковата скорост за периода също намалява от 19,3 км/ч на 19 км/ч, което води до влошаване на качеството при обслужване на клиентите и
неефективното използване на големия парк от товарни вагони и локомотиви.
 
По време на подготовката на плана от „БДЖ-Товарни превози” съобщиха за „Монитор”, че около една десета са нискоефективните превози с по един-два вагона. За всеки такъв курс загубата е варира от 20 до 30 на сто. Тогава от дружеството намекнаха за отпускането на субсидии за подобни курсове, както е в някои западни държави.
Надеждата за държавната железница е във въвеждането през 2017 г. на тол система, обхващаща тежкотоварните автомобили над 3,5 тона, смятат от БДЖ. По този начин разходите на тираджиите ще се увеличат и това ще повлияе положително на жп превозите.
Междувременно в репортаж по „Нова ТВ” бе припомнен случаят с договорите на БДЖ за застраховка на подвижния състав само докато той е в депата, които сега се разследват от прокуратурата.
Източник: Монитор
Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…