Нужен ни е жп байпас на Босфора

Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи

Свързването на пристанищата Бургас и Александруполис със скоростна жп линия, за което се договориха премиерите на България и Гърция Бойко Борисов и Алексис Ципрас, е много добра идея. Свързването на Егейско с Черно море с такъв модерен проект на практика ще се превърне в железопътен байпас на Проливите с всички произтичащи от това предимства не само за България и Гърция, но и за останалите страни в басейна на Черно море – Румъния, Русия, Украйна и Грузия. Той ще направи тези държави напълно независими от всички проблеми, които биха затворили, усложнили или оскъпили корабния трафик през Босфора в бъдеще.

 

Със свързването на Бургас и Александруполис с бърза жп линия българските транспортни и спедиторски компании ще имат още по-добър достъп до гръцкия пазар. Нашите фирми са много агресивни на транспортния пазар и от няколко десетилетия са сред най-добрите в Европа. Така че

 

тази идея ще ни помогне да продължим да развиваме българската транспортна мощ

 

Следователно дори чисто стратегически е хубаво, че заедно с Гърция открито заявяваме, че искаме да осъществи един такъв проект. Най-малкото дори той може да се разглежда и като резервно трасе на жп линията Солун – София.
Така че ние от АБЖП подкрепяме идеята, тъй като тя ще е от полза за България. Добре би било обаче жп линията да се комбинира и автомагистрала или поне с връзка с такава.
Нека не забравяме и че Русия имаше интерес от изграждане на нефтопровод – байпас на Босфора, от Бургас до Александруполис, а, струва ми се, този проект, един ден отново ще бъде възроден.
На българска територия трасето гръцка граница – Свиленград – Симеоновград – Нова Загора – Карнобат – Бургас в голяма степен е обновено. Остава да бъде довършена жп отсечката Карнобат – Бургас, част от Фаза 2 на проекта за модернизация на жп линията Пловдив – Бургас, който се финансира по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020".
Не така стоят обаче нещата на гръцка територия, където жп линията не е в добро състояние. Така че

Гърция трябва да модернизира и електрифицира участъка от българската граница до Александруполис

Самият Александруполис е едно малко пристанище, за чието развитие трябва да се инвестира много.
Лично аз малко се съмнявам Атина да направи това, тъй като, първо, по тази линия няма почти никакъв трафик, и второ – знаем какво е състоянието на гръцката икономика през последните години. Като знаем и начина на организация на работата на гръцките железници, където още не е проведена либерализацията на пазара, съмненията ми още повече се засилват.
Още повече, че и стокообменът между България и Гърция по железница е повече от слаб. Седмично от наша страна към Гърция я има 5-6 вагона, я не, а от гръцка страна към нас – почти нищо. От години Гърция изобщо не използва жп връзките си за превоза на стоки през България за Европа, а основно през Македония и Сърбия. Поради тази причина и жп линията Солун – Кулата – София – Видин/Лом, за която от години много се говореше и за която хиляди томове се изписаха – практически остава само на хартия.
Защото

основният въпрос е не има ли жп линия или не, а има ли товари

Ако има – всяка жп линия ще бъде модернизирана и електрифицирана, а ако няма такава – тя ще бъде изградена.
Поради всичко, казано дотук, ЕС вероятно няма да финансира този проект, още повече, че той не се връзва и с европейските транспортни оси. Поради това трябва да сме наясно, че тази бърза жп линия между Бургас и Александруполис я няма как да се случи в близкото бъдеще.

Източник : www.standartnews.com

Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…