Огромен интерес към влака с парния локомотив Баба Меца до Черепиш

Още един вагон ще бъде добавен към състава на влака с парен локомотив № 46.03, който ще пътува от София до Черепиш и обратно на Лазаровден и Цветница. Това съобщиха от БДЖ. Причината е значителният интерес към пътуването с влака. Билетите са се изчерпали бързо. От БДЖ поясняват, че допълнителният вагон ще бъде осигурен и за двата дни – 23 и 24 април.

Железопътният превозвач припомня, че на 23-и и 24-и април най-мощният парен локомотив у нас – Баба Меца, ще пътува в състава на влакова композиция по маршрута София – Черепиш – София. Влакът от София за Черепиш ще тръгва от Централна гара София в 09:15 ч. и ще пристигне на гара Черепиш в 11:10 часа. Там желаещите ще могат да посетят храма в манастира и да разгледат музейната част на комплекса.

Композицията с ретро локомотива ще тръгне обратно от гара Черепиш в 14.00 часа. Той ще пристигне в София в 15.55 часа. Това разписание се отнася и за Лазаровден, и за Цветница.

Билетите за допълнителния вагон вече се продават. Те обаче са в ограничени количества. Цената на билета за пътуване в двете посоки е 17 лв. (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно, но без запазено място. Възрастта им се удостоверява на местата за продажба с копие от акт за раждане. Децата до 10 години пътуват задължително с придружител. Един възрастен може да бъде придружител само на едно дете.

От БДЖ поясняват, че билетите могат да се закупят на касите за предварителна продажба на Централна гара София и на железопътните бюра в Центъра за комплексно транспортно обслужване на населението (ЦКТОН) в НДК и на ул. „Гурко” № 5.

От компанията предоставят и повече информация за парния локомотив и манастира.

Уникалните размери, конструкция и мощност са направили парния локомотив известен под псевдонима Баба Меца. Той е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика „H. CEGIELSKI – POZNAN”, с фабричен № 203, тип Тт 1-6-2. Представител е на най-мощните парни локомотиви в България, най-големите тендерни машини в Европа, първите и всъщност единствените у нас с две безребордни колооси в ходовата си част. На този локомотив като огняр е работил поетът Никола Вапцаров.

Миналата година локомотивът е бил реставриран изцяло. Досега е бил извеждан за експлоатация само веднъж.

Черепишкият манастир „Успение Богородично“ е разположен в Искърското дефиле, в северните склонове на Стара планина. Той се намира в близост до мездренското село Лютиброд. Възникването му се свързва с историята на средновековния „Коритен град", съществувал в близката местност „Ритлите". Легендата разказва, че манастирът е получил името си от белеещите се кости на загиналите воини, останали след битката на цар Иван Шишман с османските нашественици.

По инициатива на Пимен Зографски в началото на 17 век манастирът е бил възстановен. Тогава е издигната и сегашната църква. През Възраждането в манастира се развива богата книжовна дейност. През 1798-1799 г. в Черепишкия манастир намира убежище Софроний Врачански. Местността „Рашов дол”, където се развива последното сражение на част от Ботевата чета също се намира в близост до Черепишкия манастир. Иван Вазов също е посетил манастира. С тази местност се свързват и събитията от „Една българка”. През 1897 манастирът е спирка и на Алеко Константинов. След това той пише пътеписа „Българска Швейцария”.

Източник : www.news.bg