Огромен интерес към влака с парния локомотив Баба Меца до Черепиш

Още един вагон ще бъде добавен към състава на влака с парен локомотив № 46.03, който ще пътува от София до Черепиш и обратно на Лазаровден и Цветница. Това съобщиха от БДЖ. Причината е значителният интерес към пътуването с влака. Билетите са се изчерпали бързо. От БДЖ поясняват, че допълнителният вагон ще бъде осигурен и за двата дни – 23 и 24 април.

Железопътният превозвач припомня, че на 23-и и 24-и април най-мощният парен локомотив у нас – Баба Меца, ще пътува в състава на влакова композиция по маршрута София – Черепиш – София. Влакът от София за Черепиш ще тръгва от Централна гара София в 09:15 ч. и ще пристигне на гара Черепиш в 11:10 часа. Там желаещите ще могат да посетят храма в манастира и да разгледат музейната част на комплекса.

Композицията с ретро локомотива ще тръгне обратно от гара Черепиш в 14.00 часа. Той ще пристигне в София в 15.55 часа. Това разписание се отнася и за Лазаровден, и за Цветница.

Билетите за допълнителния вагон вече се продават. Те обаче са в ограничени количества. Цената на билета за пътуване в двете посоки е 17 лв. (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно, но без запазено място. Възрастта им се удостоверява на местата за продажба с копие от акт за раждане. Децата до 10 години пътуват задължително с придружител. Един възрастен може да бъде придружител само на едно дете.

От БДЖ поясняват, че билетите могат да се закупят на касите за предварителна продажба на Централна гара София и на железопътните бюра в Центъра за комплексно транспортно обслужване на населението (ЦКТОН) в НДК и на ул. „Гурко” № 5.

От компанията предоставят и повече информация за парния локомотив и манастира.

Уникалните размери, конструкция и мощност са направили парния локомотив известен под псевдонима Баба Меца. Той е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика „H. CEGIELSKI – POZNAN”, с фабричен № 203, тип Тт 1-6-2. Представител е на най-мощните парни локомотиви в България, най-големите тендерни машини в Европа, първите и всъщност единствените у нас с две безребордни колооси в ходовата си част. На този локомотив като огняр е работил поетът Никола Вапцаров.

Миналата година локомотивът е бил реставриран изцяло. Досега е бил извеждан за експлоатация само веднъж.

Черепишкият манастир „Успение Богородично“ е разположен в Искърското дефиле, в северните склонове на Стара планина. Той се намира в близост до мездренското село Лютиброд. Възникването му се свързва с историята на средновековния „Коритен град", съществувал в близката местност „Ритлите". Легендата разказва, че манастирът е получил името си от белеещите се кости на загиналите воини, останали след битката на цар Иван Шишман с османските нашественици.

По инициатива на Пимен Зографски в началото на 17 век манастирът е бил възстановен. Тогава е издигната и сегашната църква. През Възраждането в манастира се развива богата книжовна дейност. През 1798-1799 г. в Черепишкия манастир намира убежище Софроний Врачански. Местността „Рашов дол”, където се развива последното сражение на част от Ботевата чета също се намира в близост до Черепишкия манастир. Иван Вазов също е посетил манастира. С тази местност се свързват и събитията от „Една българка”. През 1897 манастирът е спирка и на Алеко Константинов. След това той пише пътеписа „Българска Швейцария”.

Източник : www.news.bg

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]