Оставаме без влакове до няколко месеца

Оставаме без влакове до няколко месеца. Георги гвоздейков БДЖ
Снимка: Цветан Александров

България е застрашена да остане без влаково движение до няколко месеца заради липса на кадри, които да управляват движението на влаковете. Става въпрос за дефицитни и специализирани кадри като ръководители движение и маневрени стрелочници. Недостиг на специалисти има и в други професии като машинисти, ремонтен персонал, като навсякъде причината е една – ниски заплати и много по-добри условия и заплащане в частния бизнес.

Недостигът на дежурни ръководители вече принуждава ръководството на железниците да закрива гари, за да може да окомплектова с персонал съседните им гари.

„Положението при нас е трагично“, коментира дежурен ръководител в района на Варна, пожелал да остане анонимен. „При нас не останаха хора, най-качествените избягаха при частните жп превозвачи, където заплатите са между 60 и 80% по-високи. Няма млади хора, а част от колегите, с които едва свързваме графика вече са си пуснали или приготвили молбите за напускане. Началниците ни правят всичко възможно да търсят хора и да запазят останалите, но с трици маймуни не се ловят“

От НКЖИ признаха, че има сериозен проблем със специализирания персонал, като в момента има 846 свободни бройки за специалисти. От компанията обаче смятат, че няма непосредствена опасност от спиране на влаковото движение.

Недостиг на експлоатационен персонал има в специфични дейности за ДП НКЖИ, изискващи и правоспособност, на длъжности като Ръководител движение, Техник ръководител група по поддържане на железния път и съоръженията, Техник – механик „Осигурителна техника” и инженерен персонал във всички дейности.

Количествен и качествен дефицит на персонала се наблюдава най-вече в големите градове и промишлени центрове. Средна възраст в компанията е 50,9 г., съобщават от НКЖИ.

Работната заплата за ръководител-движение е 1660 лв., а за стрелочник – 1310 лв. по данни от компанията. В същото време заплатата на стрелочник в частна жп компания започва от минимум 1800 лева.

Според синдикатите не се предвижда увеличение на заплатите на служителите в жп транспорта до края на годината. Такова ще има от 1 януари догодина, когато се очаква увеличение на минималната работна заплата. Очакваното увеличение обаче ще е с не-повече от 20% и отдавна е „изядено“ от инфлацията.

„ При всяка възможност НКЖИ участва в кариерни форуми с цел презентиране на компанията като работодател и възможностите за реализация на широк спектър от технически, инженерни и други кадри. Предприятието има подписани договори за сътрудничество с множество висши училища и университети. Провеждат се редовни срещи в реална работна среда с  професионални гимназии, за да бъдат запознати учениците с възможностите за производствена практика и кариерно развитие, както и със стажантските и стипендиантска програми.“, съобщават от компанията. Точно обаче ниското заплащане и липсата на престиж и перспективи отблъскват желаещите да учат и съответно да започват работа в железниците. Преди дни стана ясно, че още една паралелка в специализираната гимназия по жп транспорт в Горна Оряховица ще бъде закрита.

Не са ясни и намеренията за справяне с кадровата криза на транспортният министър Георги Гвоздейков, който както всички свои предшественици досега се занимава единствено с обществените поръчки и кадрови промени по върховете на БДЖ. Досега обаче думи като „сигурност“, „кадри“, „заплащане“  отсъстват в публичните изяви на министъра, който от началото на управлението си не намери време да обяви публично екипа и приоритетите си за разлика от своите предшественици Христо Алексиев и Николай Събев.

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…