България е застрашена да остане без влаково движение до няколко месеца заради липса на кадри, които да управляват движението на влаковете. Става въпрос за дефицитни и специализирани кадри като ръководители движение и маневрени стрелочници. Недостиг на специалисти има и в други професии като машинисти, ремонтен персонал, като навсякъде причината е една – ниски заплати и много по-добри условия и заплащане в частния бизнес.
Недостигът на дежурни ръководители вече принуждава ръководството на железниците да закрива гари, за да може да окомплектова с персонал съседните им гари.
„Положението при нас е трагично“, коментира дежурен ръководител в района на Варна, пожелал да остане анонимен. „При нас не останаха хора, най-качествените избягаха при частните жп превозвачи, където заплатите са между 60 и 80% по-високи. Няма млади хора, а част от колегите, с които едва свързваме графика вече са си пуснали или приготвили молбите за напускане. Началниците ни правят всичко възможно да търсят хора и да запазят останалите, но с трици маймуни не се ловят“
От НКЖИ признаха, че има сериозен проблем със специализирания персонал, като в момента има 846 свободни бройки за специалисти. От компанията обаче смятат, че няма непосредствена опасност от спиране на влаковото движение.
Недостиг на експлоатационен персонал има в специфични дейности за ДП НКЖИ, изискващи и правоспособност, на длъжности като Ръководител движение, Техник ръководител група по поддържане на железния път и съоръженията, Техник – механик „Осигурителна техника” и инженерен персонал във всички дейности.
Количествен и качествен дефицит на персонала се наблюдава най-вече в големите градове и промишлени центрове. Средна възраст в компанията е 50,9 г., съобщават от НКЖИ.
Работната заплата за ръководител-движение е 1660 лв., а за стрелочник – 1310 лв. по данни от компанията. В същото време заплатата на стрелочник в частна жп компания започва от минимум 1800 лева.
Според синдикатите не се предвижда увеличение на заплатите на служителите в жп транспорта до края на годината. Такова ще има от 1 януари догодина, когато се очаква увеличение на минималната работна заплата. Очакваното увеличение обаче ще е с не-повече от 20% и отдавна е „изядено“ от инфлацията.
„ При всяка възможност НКЖИ участва в кариерни форуми с цел презентиране на компанията като работодател и възможностите за реализация на широк спектър от технически, инженерни и други кадри. Предприятието има подписани договори за сътрудничество с множество висши училища и университети. Провеждат се редовни срещи в реална работна среда с професионални гимназии, за да бъдат запознати учениците с възможностите за производствена практика и кариерно развитие, както и със стажантските и стипендиантска програми.“, съобщават от компанията. Точно обаче ниското заплащане и липсата на престиж и перспективи отблъскват желаещите да учат и съответно да започват работа в железниците. Преди дни стана ясно, че още една паралелка в специализираната гимназия по жп транспорт в Горна Оряховица ще бъде закрита.
Не са ясни и намеренията за справяне с кадровата криза на транспортният министър Георги Гвоздейков, който както всички свои предшественици досега се занимава единствено с обществените поръчки и кадрови промени по върховете на БДЖ. Досега обаче думи като „сигурност“, „кадри“, „заплащане“ отсъстват в публичните изяви на министъра, който от началото на управлението си не намери време да обяви публично екипа и приоритетите си за разлика от своите предшественици Христо Алексиев и Николай Събев.