От НКЖИ гневни на БДЖ: Не ни плащат, можем да им спрем влаковете

 

Финансовото състояние на "БДЖ-Товарни превози" продължава да се влошава. От началото на годината държавната компания на практика е спряла да плаща инфраструктурни такси за преминаване по релсите у нас на другата държавна фирма Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която е стопанин на железните пътища.

Това е все едно точно определена тираджийска фирма да вози без винетка по пътищата в страната и никой да не я санкционира за нарушението.

Новината бе съобщена на Клуб Z от частни железопътни превозвачи и бе потвърдена от служители на релсовата компания.

"Имаме пълното право да спрем влаковете на "БДЖ-Товарни превози" заради нарушени клаузи на договорите ни с тях. Те не си плащат и дълговете им непрекъснато се увеличават. И досега бе зле, но от началото на годината е още по-зле. Дълговете плашещо се увеличават", заяви източник от ръководството на НКЖИ.

Според него товарния жп превозвач се възползва от факта, че Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е принципал и на двете компании и реално няма как едната да се оплаче от действията на другата. Освен това в същото ведомство е и службата, която трябва да следи за нередности и нарушения на конкуренцията в железопътния транспорт. Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" (ИАЖА) също би могла да се намеси в казуса, но никой няма интерес от това.

Затова "забатачването" на фирмата продължава с бързи темпове и компанията се тласка към неминуем фалит и разграбване на активите ѝ, категорични са железничари.

"Става дума за грубо погазване на правилата на свободната конкуренция. БДЖ имат право да возят по железните пътища и да не плащат, а нас ни гонят дори и за най-малкото забавяне", недоволстват от частните жп компании.

Те обаче не смеят да внесат официален протест пред ИАЖА срещу непазарните протекции, с които се ползват "БДЖ-Товарни превози", тъй като регулаторът не е независим орган и също е на подчинение на министър Ивайло Московски.

"Как да го направим като БДЖ, НКЖИ и ИАЖА реално са едно и също нещо. Внесем ли възражение, ще ни смачкат от проверки и глоби за щяло и не щяло", обясни пред Клуб Z мениджър в частен жп превозвач.

Затова засега конкурентите на БДЖ са решили да чакат и да гледат отстрани как държавната компания потъва и без тяхна намеса и вместо помощ от държавата очакват проверката на Европейската комисия на жп транспорта в България. Очаква се мисия от Брюксел по тази тема да пристигне у нас през лятото. Чиновниците от Брюксел вече разследват страната ни по две наказателни процедури в областта на жп транспорта.

 
Изчаквателната позиция е логична

 

И това е по простата причина, че БДЖ се загробват сами.

Въпреки протекциите от страна на държавата на "БДЖ-Товарни превози", от началото на годината компанията губи със светкавични темпове пазарен дял. Частните превозвачи вече возят повече товари от държавното дружество, което е още едно доказателство за неефективността на новото ръководство на компанията. Всичко това се случва въпреки че релсовата компания НКЖИ се опитва да спира ръста на частните играчи, отказвайки им маршрути за допълнителни влакове. Такива откази през последните два месеца са получили няколко от конкурентите на БДЖ. Въпреки трудностите обаче частните жп фирми увеличават рязко транзита през България, особено в посока Турция.

Това всъщност изобщо не е лошо, тъй като държавата печели повече инфраструктурни такси за преминаване – приходите на НКЖИ растат.

 
Мрачно бъдеще

 

В същото време допълнителното влошаване на финансовото състояние на "БДЖ-Товарни превози" превръща продажбата на жп компанията в невъзможна мисия. Сред железничарите напоследък се разпространява и доста конспиративна теория. Според нея крайната цел е дружеството да се превърне в тотално непродаваемо, да се фалира, след това активите да се разграбят на безценица и хиляди хора да останат на улицата.

Според източници на Клуб Z все още има интерес към покупката на "БДЖ-Товарни превози" и то от стратегически инвеститор. Това е румънската компания "Груп Феровиар Ромън", която е собственик на най-голямата частна жп компания у нас  – БЖК.

Потърсихме коментар и от страна на БДЖ. За да знаем защо компанията не си плаща за услугите, които ползва. От пресслужбата обаче предпочетоха да не отговарят на мобилните си телефони.

Източник: http://clubz.bg, 22.03.2015г.

ЖП транспорт

Скопие обяви жп линията до България за „ключов проект“ и задели за нея €29 млн.

Изграждането на жп линията от Северна Македония до България ще е „ключов проект“ за следващата година. Това обяви транспортният министър на страната Благой Бочварски на пресконференция в столицата. Бочварски каза, […]