П. Мутафчиев: Пенсионните фондове ще увеличат доходността, ако инвестират в магистрали

 

Реализацията на идеята изисква да бъдат въведени тол таксите за пътуване по аутобани

Ако пенсионните фондове инвестират в строителството на автомагистрали, със сигурност ще имат по-висока доходност спрямо сегашната. Това заяви пред Investor.bg Петър Мутафчиев, председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура и бивш министър на транспорта. Повод за коментара е организираната от Форума в четвъртък в София кръгла маса, на която ще се обсъжда какви са възможностите за инвестиции от пенсионните фондове в публична инфраструктура.

 Мутафчиев заяви, че това е един от вариантите за изграждането на автомагистрали. За да бъде обаче това икономически обосновано, като условие той посочи въвеждането на  тол система за таксуване.

Как конкретно може да се случи подобна инвестиция?

Мутафчиев уточни, че фондовете могат да участват в създаването на проектни дружества за участие в концесионни процедури. За всеки конкретен участък трябва да бъде изработен финансов модел и да бъдат дадени гаранции за риска от страна на държавата.

Запитан какъв е рискът за клиентите на пенсионните фондове при подобен тип инвестиции, бившият транспортен министър посочи, че в случая той зависи от финансовия модел, при изработването на който трябва да се анализира състоянието на участъка, даден на концесия, автомобилния трафик, очакваните приходи от тол такси, доколко тези такси ще са достъпни за българските граждани, колко години ще е концесията и какви ще са разходите за поддържането на аутобана.

Подобни практики имало в Европа и Латинска Америка, с голям опит в този тип финансиране са Чили и Аржентина. При този тип инвестиции пенсионните фондове могат да увеличат своята доходност, допълни Мутафчиев.

За да се задейства идеята обаче, държавата трябва да има единна концепция за участъците от магистрали, които могат да бъдат концесионирани, и единна тол система.

„Ако предложението се реализира, ще имаме ръст на БВП и на заетостта, и то без ръст на дефицита. Когато си плащам таксата за магистралата, ще знам, че средствата ще отиват към пенсионния ми фонд“, каза още председателят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура.

Той допълни, че на предстоящата дискусия ще бъдат обсъдени плюсовете и минусите на предложението, както и конкретни стъпки, чрез които то би могло да се реализира.

Източник: http://www.investor.bg

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]

ЖП транспорт

БДЖ се провали и в опитите си да наеме 5 локомотива

Закъсалите държавни железници БДЖ успяха да провалят поредна обществена поръчка през последните месеци. Компанията прекрати процедурата за наем на локомотиви, на които разчиташе за „върже графика“. Бюджетът на процедурата бе […]