Петър Мутафчиев: Борисов и Митов трябва да са по-твърди с Гърция

Приключи ли кризата на българо-гръцката граница, продължила две седмици, попита FRONT.BG бившият транспортен министър в кабинета Станишев – Петър Мутафчиев.

Тази сутрин транспортният министър Ивайло Московски, че кризата изглежда преодоляна и граничните пунктове са отворени.

"Трудно е да се каже дали всичко е приключило, да се надяваме, че усилията, които положи Ивайло Московски, който единствен от държавните мъже се постара да реши проблема чрез разговори със стачкуващите и с местните власти. Виждам, че от гръцка страна има активизиране по проблема,  най-вече от правителството и от Ципрас, който вчера се е срещал с фермерите. Да се надяваме, че това ще доведе до положителен резултат, защото подобна  криза се пренася от Гърция в България, а това за нас  е изцяло непримливо – от нея страдат както превозвачите, така и  българските производители", коментира Мутафчиев. 

На въпроса какво трябва да се направи, за да не се повтарят периодично кризите по границата, бившият транспортен министър отговори:

"Трудно е да се каже, но българската държава ясно трябва да покаже на Гърция, че трябва да спазва ангажиментите си като член на ЕС и  да допуска свободното движение на товари и пътници. Необходима е малко по-твърда държавна политика от най-високо ниво – като се почне от премиера и външния министър", допълни Мутафчиев, според когото сотуацията на границата показа, че ЕС няма лостове, с които да  решава подобни конфликто по границата на две съседни европейски държави.

"Това дава сигнал на ЕС, че трябва да търси възможности чрез европейското законодателство да могат да се налагат конкретни мерки".

Според Мутафчиев гласуваната в парламета миналата седмица декларация не може да постигне много. 

"С декларации на парламента няма да се постигне кой знае какъв ефект, но  това е знак  на българската държава, че ще търси правата на своите граждани".

И тък като няма механизъм за това, се стига до решаване от участнициите в конфликта. На това учи и опитът от предишни подобни конфликти в други страни – между  Франция и Испания например.

"Винаги се е стигало до реципрочни мерки от държавата, която е ощетена, каквато в случая е България. Когато държавните институции не можеха да постигнат резулта, самите хора вземаха нешата в свои ръце. Но това не бива да се допуска, защото нагнетява напрежението в българската държава".

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]

ЖП транспорт

ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ ОДОБРЯВА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА 2021-ВА ЗА ГОДИНА НА ЖЕЛЕЗНИЦАТА

Комисията по транспорт и туризъм (Tran) към Европейския парламент прие предложение за обявяване на 2021-ва за Европейска година на железницата. Предложението беше обявено през март в подкрепа на целите за […]

ЖП транспорт

Вземания за над 110 млн. лв. обезкръвяват НКЖИ

Въведеното  извънредно положение в страната през март и засилените противоепидемични мерки и ограничения  повлияха върху  пазарната конюнктура и в момента в транспортния сектор се наблюдава забавяне при издаването на разрешения  за […]