Петър Мутафчиев: Борисов и Митов трябва да са по-твърди с Гърция

Приключи ли кризата на българо-гръцката граница, продължила две седмици, попита FRONT.BG бившият транспортен министър в кабинета Станишев – Петър Мутафчиев.

Тази сутрин транспортният министър Ивайло Московски, че кризата изглежда преодоляна и граничните пунктове са отворени.

"Трудно е да се каже дали всичко е приключило, да се надяваме, че усилията, които положи Ивайло Московски, който единствен от държавните мъже се постара да реши проблема чрез разговори със стачкуващите и с местните власти. Виждам, че от гръцка страна има активизиране по проблема,  най-вече от правителството и от Ципрас, който вчера се е срещал с фермерите. Да се надяваме, че това ще доведе до положителен резултат, защото подобна  криза се пренася от Гърция в България, а това за нас  е изцяло непримливо – от нея страдат както превозвачите, така и  българските производители", коментира Мутафчиев. 

На въпроса какво трябва да се направи, за да не се повтарят периодично кризите по границата, бившият транспортен министър отговори:

"Трудно е да се каже, но българската държава ясно трябва да покаже на Гърция, че трябва да спазва ангажиментите си като член на ЕС и  да допуска свободното движение на товари и пътници. Необходима е малко по-твърда държавна политика от най-високо ниво – като се почне от премиера и външния министър", допълни Мутафчиев, според когото сотуацията на границата показа, че ЕС няма лостове, с които да  решава подобни конфликто по границата на две съседни европейски държави.

"Това дава сигнал на ЕС, че трябва да търси възможности чрез европейското законодателство да могат да се налагат конкретни мерки".

Според Мутафчиев гласуваната в парламета миналата седмица декларация не може да постигне много. 

"С декларации на парламента няма да се постигне кой знае какъв ефект, но  това е знак  на българската държава, че ще търси правата на своите граждани".

И тък като няма механизъм за това, се стига до решаване от участнициите в конфликта. На това учи и опитът от предишни подобни конфликти в други страни – между  Франция и Испания например.

"Винаги се е стигало до реципрочни мерки от държавата, която е ощетена, каквато в случая е България. Когато държавните институции не можеха да постигнат резулта, самите хора вземаха нешата в свои ръце. Но това не бива да се допуска, защото нагнетява напрежението в българската държава".

ЖП транспорт

РЖД започна превоз на ремаркета

17 ремаркета бяха натоварени на жп платформи и потеглиха от гара Нефтекамск до гара Усинск, като разстоянието между двете станции е 1828 км. Ремракетата се транспортират на специални вагони с дълги бази, собственост на […]

Автомобилен транспорт

Обходният път на Бургас ще струва по-скъпо от строежа на магистрала „Хемус“

Започна строителството на северния обходен път на Бургас, съобщи агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Трасето с дължина от 4.7 км и ще струва 57 млн. лв. с ДДС. Това означава, че […]

Въздушен транспорт

Христина Янкова ще е новият председател на борда на „Летище София“ ЕАД

Христина Янкова ще е бъдещият председател на Съвета на директорите на „Летище София“ ЕАД. Това е окончателното решение на Комисията за номиниране, която я класира на първо място в проведения […]