Петър Мутафчиев: Трябва да се инвестира в пътища

Необходимо е да се инвестира в пътища и безопасна инфраструктура. Зад тази теза се обединиха председателят на "Форума за балкански транспорт и инфраструктура" и бивш министър на транспорта Петър Мутафчиев и представителят на УС на Браншова камара "Пътища" Николай Иванов в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR. Според втория парите, които се очаква да се съберат от винетки са три пъти по-малко от необходимата сума за подобрение на пътната мрежа.

"България продължава да бъде от водещите страни по брой на смъртни случаи и наранявания при катастрофи. Като общество трябва да си дадем ясна сметка дали искаме да плащаме малко повече пари за път, да поискаме от управляващите ни да направят инфраструктурата по-безопасна или да плащаме после с жертви и за тежко пострадали. През последните няколко години прекалено много сме акцентирали върху това, че шофьорите са лоши, карат бързо и с несъобразена скорост. Факторите, които влияят върху безопасността са автомобилният парк и безопасната инфраструктура. Не трябва да спираме да инвестираме в безопасна инфраструктура." – обясни Иванов.

"Може би някой ще каже – 100 лева винетка – това е най-евтина винетка в ЕС. Въпросът не е само в цената и колко би ни струвало, ако си купим една годишна винетка спрямо останалите страни, а спрямо обсега на пътната мрежа. В Словения стойността на годишната винетка е 110 евро, но тя важи единствено за магистралите и част от първокласната пътна мрежа, тоест гражданите имат алтернатива и да не си купят винетка. Докато в България приказката "не си купувайте винетка – това е ваша работа" – не важи, защото това означава, че не може да пътуваш по нашата републиканска пътна мрежа." – коментира Мутафчиев.

Цени на винетките

От 10 декември влезе в сила новата с 30 лева по-скъпа цена на годишната винетка за леки и товарни автомобили до 3.5 тона. Така цената от 67 лева стана 97 лева. Стойността на винетния стикер за месец стана от 25 на 30 лева, седмичната от 10 на 15 лева. По думите на регионалния министър Павлова цените не са актуализирани от 2008г. Увеличава се цената за винетки и за останалите категории автомобили. Годишната винетка за Категория 2 ще бъде съответно по 808 лева и 1050лева. Винетният стикер за година за Категория 1 ще бъде съответно 1340 лева и 1743 лева.

Прогнозата е, че с увеличението на винетните такси очакваните приходи ще се увеличат със 73,5 млн. лв. и ще достигнат около 300 млн. лв. през 2016 г., пише АПИ. През 2014 г. начислените приходи от винетки са 224 506 724 лв. През 2013 г. са 222 330 908 лв. Към края на октомври т. г. са 218 003 955 лв., съобщават от Агенцията.

От 15 декември новият винетен стикер вече е в продажба.

Недоволство

Повишаването на цените на винетките предизвика недоволството на шофьорите. Няколко поредни уикенда шофьори от цялата страна протестираха.

Винетният стикер не е задължителен – това е данък по желание – "който желае може да си закупи от новите стикери, който не желае може да не си закупи, да не ползва пътищата", коментира регионалният министър Лиляна Павлова на 9 декември. Според нея по-ниските цени на задължителната "Гражданска отговорност" ще компенсират цената на винетката.

"Изчисленията, за които ме уведомиха и са направили колегите, говорихме в парламента, показват, че именно чрез въвеждането на облекченията за въвеждането на електронната гражданската отговорност ще доведат до компенсация на тази разлика. Всъщност, ако погледнем на годишната винетка разделена по месеци, струва по 8 лв. Оскъпяването не е чак толкова голямо спрямо намалението на стойността на "Гражданската отговорност"." – посочи още министърът на регионалното развитие и благоустройството на 9 декември.

На 15 декември омбудсманът Мая Манолова заяви, че ще отправи препоръка към регионалния министър Лиляна Павлова и председателят на АПИ инж. Лазар Лазаров да отговорят ясно какви са плановете за подобряване на инфраструктурата в страната, включително и в Северозападния регион през 2016 г.

Може да видите целия разговор тук: http://www.bgonair.bg/sutreshen-blok/2015-12-16/p-mutafchiev-tryabva-da-se-investira-v-patishta

 

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]